Paragrafen

Paragraaf 3: Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financiële kengetallen

De financiële kengetallen geven een beeld van hoe de gemeente er financieel voor staat. Het onderstaande overzicht laat de verwachte ontwikkeling van de financiële kengetallen zien.

Begroting 2026 Kengetallen

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Netto schuldquote

111,2%

134,0%

130,0%

134,4%

135,2%

135,7%

Netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen

85,9%

110,3%

108,1%

113,7%

117,2%

118,5%

Solvabiliteitsratio

12,8%

10,9%

13,0%

13,1%

13,6%

13,9%

Structurele exploitatieruimte

3,8%

0,5%

0,9%

1,6%

1,4%

1,2%

Grondexploitatie excl. Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde

1,8%

2,8%

2,6%

4,2%

3,9%

3,5%

Grondexploitatie incl. Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde

25,0%

30,3%

32,1%

33,4%

33,4%

33,6%

Belastingcapaciteit

124,1%

124,0%

115,5%

115,5%

115,5%

115,5%

 
Onderstaand geven we een toelichting op de kengetallen. Onder de toelichting is het algemene oordeel opgenomen.

Netto schuldquote
Dit cijfer geeft inzicht in het niveau van de gemeentelijke netto schuldenlast (korte en lange schulden vermindert met kort en lang uitgeleende middelen) ten opzichte van de gemeentelijke baten. Het geeft een indicatie van de omvang van de rentelasten en aflossingen ten opzichte van de jaarlijkse baten en lasten. Bij de netto schuldquote wordt rekening gehouden met alle door de gemeente opgenomen leningen. Bij de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen nemen we de leningen die we doorlenen aan derden (zoals bijvoorbeeld: Meerstad en woningbouwcorporaties) niet mee. Wanneer sprake is van doorlenen aan derden, ligt de netto schuldquote altijd boven de netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen.
De netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen komt in 2026 uit op 108,1%. Hiermee blijven we onder de streefwaarde van maximaal 120%. De netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen loopt op tot 118,5% in 2029 doordat de gemeentelijke baten dalen als gevolg van de opgelegde korting op het gemeentefonds.

Solvabiliteitsratio
Dit kengetal wordt bepaald door de verhouding tussen het eigen vermogen en het totaal vermogen. Het geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan de financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid van de gemeente.
De solvabiliteitsratio komt in 2026 uit op 13%. Dit is een verbetering van 2% ten opzichte van de jaarrekening 2024 hoofdzakelijk door de toevoegingen aan de algemene reserve ter versterking van ons eigen vermogen.
Een verbetering van de solvabiliteit wordt bereikt door een verlaging van de opgenomen leningen en/of een versterking van de reserves. Gezien de grote maatschappelijke opgaven en financiële uitdagingen die voor ons liggen streven we naar een solvabiliteitsratio van minimaal 10%. De ratio’s van de kengetallen en van het weerstandsvermogen beschouwen we in samenhang bij de beoordeling van onze financiële positie.

Structurele exploitatieruimte
Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang dat de structurele lasten gedekt zijn door structurele baten. De belangrijkste structurele baten zijn de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten uit de onroerendezaakbelasting (OZB). Dit kengetal geeft het verschil tussen de structurele baten en lasten ten opzichte van de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten te dekken. In onderstaand overzicht is de omvang en ontwikkeling van de structurele lasten en baten opgenomen. Het verloop van de structurele exploitatieruimte over de periode 2026 tot en met 2029 geeft aan dat er sprake is van een structureel evenwicht. In de kadernota weerstandsvermogen en risicomanagement hebben we als streefwaarde opgenomen dat de exploitatie minimaal (structureel) in evenwicht is. De oorzaak dat we op langere termijn nog een positief structurele exploitatieruimte hebben is omdat we incidenteel bedragen storten in het mobiliteitsfonds en de reserve onderwijshuisvesting om toekomstige investeringen mogelijk te maken.   

Structureel evenwicht

Rekening

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

Begroting

(bedragen x 1.000 euro)

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Totale lasten

1.475.180

1.428.266

1.514.978

1.509.188

1.525.031

1.561.414

Incidentele lasten en toevoegingen reserves

-147.681

-66.382

-37.344

-34.776

-30.521

-24.768

Structurele lasten (A)

1.327.499

1.361.884

1.477.634

1.474.412

1.494.510

1.536.646

Totale baten

1.538.407

1.428.266

1.514.978

1.509.188

1.525.031

1.557.897

Incidentele baten en onttrekkingen
reserves

-156.684

-59.152

-23.481

-11.157

-9.057

-2.553

Structurele baten (B)

1.381.723

1.369.114

1.491.497

1.498.031

1.515.974

1.555.344

Structurele exploitatieruimte (B-A)

54.224

7.230

13.863

23.619

21.464

18.698

Structurele exploitatieruimte in percentage

3,8%

0,5%

0,9%

1,6%

1,4%

1,2%

Grondexploitatie
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale gemeentelijke baten. De boekwaarde van de voorraden grond moeten we terugverdienen bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. Het kengetal voor de gemeentelijke grondexploitaties inclusief Meerstad, Stadshavens en Suikerzijde is in 2026 32,1%. Dit betekent dat we op basis van het provinciale beoordelingskader als gemeente een gemiddeld risico lopen. In de jaarrekening 2024 bedroeg dit kengetal (in 2026) 32,3%.

Belastingcapaciteit
Dit kengetal geeft inzicht in hoe de belastingdruk in de gemeente zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Hiervoor wordt de belastingdruk in Groningen gerelateerd aan de landelijk gemiddelde tarieven/woonlasten (OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing) van een meerpersoonshuishouden met een koopwoning. Als dit kengetal laag is, betekent het dat een gemeente meer inkomsten uit belastingen zou kunnen verwerven. De belastingdruk in Groningen ligt boven het landelijk gemiddelde. Een hoge belastingcapaciteit beperkt de mogelijkheid om financiële tegenvallers op te vangen met een verhoging van tarieven. Het kengetal komt in de begroting 2026 uit op 115,5%. In de begroting 2025 bedroeg het kengetal 124%. De gemiddelde landelijk woonlasten baseren we op de Atlas van de lokale lasten 2025 van het COELO. Daaruit blijkt dat de gemiddelde landelijke woonlasten sterker zijn gestegen dan de gemiddelde woonlasten binnen de gemeente Groningen waardoor het percentage is verbeterd.

Algemeen oordeel
Overall kunnen we concluderen dat de ratio’s laten zien dat de financiële positie van de gemeente Groningen wederom is verbeterd. Meerjarig is de ratio weerstandsvermogen en de solvabiliteit toegenomen. Hiermee bereiden wij ons voor op de grote maatschappelijke opgaven en financiële uitdagingen die voor ons liggen. Onze financiële positie blijft kwetsbaar omdat het ravijn niet is gedempt maar is opgeschoven. Na 2027 is de bezuinigingstaakstelling op de jeugdzorg (hervormingsagenda) fors verhoogd door het Rijk. Hierdoor neemt het risico toe. Aanvullende afspraken zijn nodig met het Rijk. Doordat de gemeente relatief veel schulden heeft en een lage solvabiliteit, zijn we gevoelig voor de ontwikkeling van de rente waardoor we minder flexibel zijn. Voor een deel kan de hoge schuldpositie verklaard worden doordat de gemeente veel grond in eigendom heeft en het ontwikkelen van (grote) woningbouwlocaties om te kunnen voorzien in de woningbehoefte. De grote strategische waarde hiervan komt niet tot uitdrukking in de financiële kengetallen. Ook dit beïnvloedt onze flexibiliteit. De projecten uit de strategische investeringsagenda hebben de komende jaren een negatief effect op de ratio weerstandsvermogen en onze kengetallen. De ratio’s moeten in samenhang met het weerstandsvermogen worden bezien om te kunnen beoordelen of de gemeente Groningen in staat is om in te spelen op toekomstige risico’s. Het weerstandsvermogen is op dit moment voldoende om risico’s op te kunnen vangen.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36