Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
In het deelprogramma Mobiliteit staat een goed bereikbare gemeente met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving centraal. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren en de auto daar waar noodzakelijk te faciliteren. Met een stevig groeiende gemeente is het een flinke uitdaging om de impact van het (auto)verkeer zoveel mogelijk in balans te houden met aantrekkelijkheid en leefbaarheid. Samen met het terugdringen van de CO 2 -uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit. Het speelveld rond mobiliteit gaat de komende tijd hierdoor flink veranderen.
Doelen Deelprogramma 1.2: Mobiliteit
Het deelprogramma Mobiliteit heeft de volgende doelen:
- Stimuleren van lopen, fietsen en het openbaar vervoer;
- Groningen is en blijft voor iedereen goed bereikbaar is en blijft op een zo veilige en duurzame manier;
- Voorrang geven aan innovatieve en schone vormen van personen- en goederenvervoer waarmee de CO 2 -uitstoot verminderd wordt.
Effectindicator(en)
Met de volgende effectindicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.
I: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'Vervoerswijzen'
Doelen | Effectindicator(en) |
|---|---|
|
|
Effectindicator(en) | Behaald | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd | Beoogd |
|---|---|---|---|---|---|---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen*: | ||||||
| 33,4% | 31,6% | - | 30% | - | 31% |
| 42,8% | 46,5% | - | 48% | - | 49% |
| 1,1% | 2,4% | - | 3% | - | 4% |
| 22,7% | 19,5% | - | 19% | - | 16% |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen*: | ||||||
| - | - | - | 2% | - | 2% |
| 8,0% | 7,4% | - | 10% | - | 11% |
| 13,6% | 19,8% | - | 20% | - | 21% |
| 72,2% | 67,4% | - | 68% | - | 66% |
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
Vervoerswijzekeuze (modal split) binnen Groningen* |
Vervoerswijzekeuze (modal split) van en naar Groningen* Toelichting: De cijfers die betrekking hebben op het aandeel verplaatsingen binnen de gemeente Groningen en van en naar de gemeente Groningen ontvangen we tweejaarlijks van het CBS. De optelsom van het aandeel verplaatsingen is geen 100%, omdat een beperkt deel van de verplaatsingen onder de categorie 'overig' valt. Het relatief grote verschil tussen behaald 2021 en behaald 2023 is waarschijnlijk het gevolg van ander reisgedrag tijdens de coronacrisis. |
II: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'Effect op de directe omgeving' en 'Slim en Duurzaam'
Doelen | Effectindicator(en) |
|---|---|
|
|
Effectindicator(en) | Behaald | Behaald | Behaald | Beoogd | Beoogd | Beoogd |
|---|---|---|---|---|---|---|
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark: | ||||||
| 21% | 24% | 25% | 27% | 34% | 41% |
| - | 18% | - | 20% | 5% | 10% |
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
Aandeel schone voertuigen in het wagenpark Toelichting: Het aandeel schone voertuigen in het gemeentelijk wagenpark heeft betrekking op alle emissievrije voertuigen (personenauto, bestelauto, vrachtwagen en ook machines. Ten aanzien van het aandeel schone voertuigen stedelijke logistiek binnenstad weten we op dit moment nog niet wat het exacte aandeel schone bedrijfs- en vrachtauto's is dat daadwerkelijk in de binnenstad rijdt. In het verleden is de indicator gebaseerd op het aantal verleende ontheffingen voor de venstertijden; op basis daarvan werd dan een inschatting gemaakt van het aantal uitstootvrije voertuigen. Met de handhaving van de venstertijden én de zero emissiezone sinds 1 april 2025 door middel van ANPR-camera's is de verwachting dat we een beter inzicht krijgen in het aandeel schone logistieke voertuigen in de binnenstad. |
Kengetal | Behaald | Behaald | Behaald |
|---|---|---|---|
Aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Groningen | 430 | 463 | 451 |
Relevante beleidsnota's
Het programma is verder uitgewerkt in de volgende beleidsnota’s:
Vervoerswijzen
Routekaart openbaar vervoer Groningen 2025-2040 (2025)
Meerjarenprogramma's Stadsontwikkeling 2023-2026 (2023)
Uitvoeringsagenda 2025 bij Meerjarenprogramma's Stadsontwikkeling 2023-2026 (2025 )
Mobiliteitsvisie Groningen Goed op Weg (2021)
Fietsstrategie Groningen 2015-2025 (2015) (Fietsstrategie Groningen 2025-2035 dient nog vastgesteld te worden)
Effect op de directe omgeving
Nieuwe Ruimte - Ontwerpleidraad Leefkwaliteit Openbare Ruimte (2021)
Visie Openbare Laadinfrastructuur Groningen 2025 (2020)
Parkeervisie 2018-2025 (2018)
Slim en duurzaam
Beleidsplan Verkeerslichten Groningen (2023)
Ruimte voor zero-emissie Stadslogistiek (2021)