Deelprogramma 1.2: Mobiliteit

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

01.2

Mobiliteit

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

43.665

48.318

49.828

52.500

53.816

55.226

Baten

37.457

35.396

41.830

43.284

44.049

44.923

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-6.208

-12.922

-7.998

-9.216

-9.767

-10.303

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

6.360

0

4.000

4.000

4.000

4.000

Totaal onttrekkingen

4.361

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-8.207

-12.922

-11.998

-13.216

-13.767

-14.303

Financiële toelichtingen begroting 2026

01.2

Mobiliteit

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2026

49.828

41.830

-7.998

Intensiveringen

-5.000

0

-5.000

Bestaand beleid

54.828

41.830

12.998

Verschil vorig jaar

6.510

6.434

76

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2025 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

1.2: Mobiliteit

Lasten

Baten

Parkeerbedrijf

26.400

35.100

De baten bestaan vooral uit staangelden, parkeertickets en abonnementen. De lasten bestaan vooral uit kapitaallasten, beheer- en onderhoudslasten, verzekeringen, belastingen en personele lasten.
Verschil t.o.v. 2025:
De toename van de baten met ca. 5,7 miljoen euro wordt door diverse factoren verklaard. De toename van 3,4 miljoen euro bij straatparkeren wordt vooral verklaard door tariefsaanpassingen en indexaties. De toename van de omzet uit parkeergarages met 1,9 miljoen euro wordt vooral verklaard door een hogere bezetting bij de parkeergarages (1,5 miljoen euro) waaronder de parkeergarage Forum (0,85 miljoen euro) en het in exploitatie nemen van de parkeergarage Martiniplaza (0,4 miljoen euro). De toename van de omzet uit laden met 0,35 miljoen euro wordt verklaard door uitbreiding van de laadcapaciteit en dito gebruik.
De toename van de lasten met ca. 5,2 miljoen euro wordt onder meer verklaard doordat we bij het opstellen van de begroting rekening hebben gehouden met een incidenteel hoger positief resultaat van 3,9 miljoen euro. Dit zorgt voor een lastentoename van 3,9 miljoen euro.
De toename van de overige lasten met 1,3 miljoen euro wordt voor 0,6 miljoen euro verklaard door uitbreiding van het aantal laadpunten en een toegenomen gebruik van laadfaciliteiten. Door het in exploitatie nemen van de parkeergarage Martiniplaza stijgen de beheerskosten met 0,3 miljoen euro. Ook stijgen de lasten voor het fietsparkeren met 0,2 miljoen euro vooral als gevolg van hogere kosten voor uitbestede werkzaamheden (beheer van de fietsenstallingen) en het in exploitatie nemen van de fietsenstalling C&A.

Parkeerhandhaving

5.000

6.000

Voor handhaving op betaald parkeren bedragen de begrote lasten ca. 4,2 miljoen euro. Voor handhaving op foutparkeren is dat ca. 0,8 miljoen euro.
De baten bestaan uit begrote opbrengsten naheffingsaanslagen parkeren (6 miljoen euro).
Verschil t.o.v. 2025:
We verwachten zowel hogere baten als lasten. Door uitbreiding van de tijden en gebieden waarin betaald parkeren geldt neemt de inzet van personeel voor handhaving toe. Dit leidt tot hogere lasten van ca. 1 miljoen euro. De baten nemen evenredig toe doordat het aantal naheffingsaanslagen ook stijgt.

Intensiveringsmiddelen mobiliteit

5.280

We zetten deze middelen o.m. in voor (verkeers)beleidsvorming en daaruit voortvloeiende projecten, het verrichten van studies en (plan)onderzoek, deelname aan experimenten en ontwikkelingen, cofinanciering van subsidies en het uitvoeren van maatregelen.
Een belangrijk deel van deze middelen dient ter dekking van de kapitaallasten van projecten.

Uitvoeringsprogramma's mobiliteitsvisie

1.500

Aan het uitvoeren van de Mobiliteitsvisie zit een forse financiële opgave waarvoor in het coalitieakkoord structureel middelen beschikbaar zijn gesteld.

Stallingen centrum

500

Voor de realisatie van fietsenstallingen aan de west- en zuidzijde van de stad zijn vanuit het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld.

SIF-middelen voor projecten

  • Binnenstadsprogramma

2.060

  • Stationsgebied

988

  • Ringsparen

454

  • Oosterhamrikzone

250

Kapitaallasten

6.100

Personele inzet programma Mobiliteit

3.100

Klimaatakkoord

490

490

Begrote middelen vanuit de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid (CDOKE) in te zetten voor de sector mobiliteit.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

1.2

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2026

Intensivering

I/S

Dekking

D3.

Resultaat parkeerbedrijf

S

1.000

Resultaat parkeerbedrijf

I

4.000

Reserve Mobiliteitsfonds*

4.000

I

Ad.*: Dit fonds wordt gevormd uit de verwachte resultaten van het parkeerbedrijf. Het fonds dient ter dekking van grote opgaven op het gebied van fietsparkeren en parkeergarages.

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36