Financiën
Financieel overzicht lasten en baten
01.2 | Mobiliteit | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Lasten | 43.665 | 48.318 | 49.828 | 52.500 | 53.816 | 55.226 | ||
Baten | 37.457 | 35.396 | 41.830 | 43.284 | 44.049 | 44.923 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -6.208 | -12.922 | -7.998 | -9.216 | -9.767 | -10.303 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 6.360 | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | ||
Totaal onttrekkingen | 4.361 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -8.207 | -12.922 | -11.998 | -13.216 | -13.767 | -14.303 | ||
Financiële toelichtingen begroting 2026
01.2 | Mobiliteit | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x 1.000 euro) | Lasten | Baten | Saldo | |||
Begroting 2026 | 49.828 | 41.830 | -7.998 | |||
Intensiveringen | -5.000 | 0 | -5.000 | |||
Bestaand beleid | 54.828 | 41.830 | 12.998 | |||
Verschil vorig jaar | 6.510 | 6.434 | 76 | |||
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2025 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):
1.2: Mobiliteit | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Parkeerbedrijf | 26.400 | 35.100 |
De baten bestaan vooral uit staangelden, parkeertickets en abonnementen. De lasten bestaan vooral uit kapitaallasten, beheer- en onderhoudslasten, verzekeringen, belastingen en personele lasten. | ||
Parkeerhandhaving | 5.000 | 6.000 |
Voor handhaving op betaald parkeren bedragen de begrote lasten ca. 4,2 miljoen euro. Voor handhaving op foutparkeren is dat ca. 0,8 miljoen euro. | ||
Intensiveringsmiddelen mobiliteit | 5.280 | |
We zetten deze middelen o.m. in voor (verkeers)beleidsvorming en daaruit voortvloeiende projecten, het verrichten van studies en (plan)onderzoek, deelname aan experimenten en ontwikkelingen, cofinanciering van subsidies en het uitvoeren van maatregelen. | ||
Uitvoeringsprogramma's mobiliteitsvisie | 1.500 | |
Aan het uitvoeren van de Mobiliteitsvisie zit een forse financiële opgave waarvoor in het coalitieakkoord structureel middelen beschikbaar zijn gesteld. | ||
Stallingen centrum | 500 | |
Voor de realisatie van fietsenstallingen aan de west- en zuidzijde van de stad zijn vanuit het coalitieakkoord middelen beschikbaar gesteld. | ||
SIF-middelen voor projecten | ||
| 2.060 | |
| 988 | |
| 454 | |
| 250 | |
Kapitaallasten | 6.100 | |
Personele inzet programma Mobiliteit | 3.100 | |
Klimaatakkoord | 490 | 490 |
Begrote middelen vanuit de regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat en energiebeleid (CDOKE) in te zetten voor de sector mobiliteit. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
1.2 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2026 | Intensivering | I/S | Dekking |
|---|---|---|---|---|
D3. | Resultaat parkeerbedrijf | S | 1.000 | |
Resultaat parkeerbedrijf | I | 4.000 | ||
Reserve Mobiliteitsfonds* | 4.000 | I |
Ad.*: Dit fonds wordt gevormd uit de verwachte resultaten van het parkeerbedrijf. Het fonds dient ter dekking van grote opgaven op het gebied van fietsparkeren en parkeergarages.
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.