Relevante ontwikkelingen
Het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en bezoekers in Groningen groeit. En als gevolg daarvan ook de mobiliteit in en naar onze gemeente. Daardoor wordt het steeds drukker op straat en lopen we ook vaker tegen de grenzen van onze mobiliteit aan. Om te voorkomen dat het welzijn van onze inwoners hier negatief door beïnvloed wordt, geven we lopen, fietsen en het openbaar vervoer prioriteit. In onze Mobiliteitsvisie hebben we daarom bepaald dat schone, ruimte-efficiënte en gezonde vormen van mobiliteit én de kwaliteit van de openbare ruimte leidend zijn bij het maken van keuzes. Zo maken we onze straten en pleinen leefbaarder en aantrekkelijker.
Als laatste in de rij van uitvoeringsprogramma's van de Mobiliteitsvisie 'Groningen Goed op Weg' is in 2025 de Routekaart OV 2025-2040 vastgesteld. Daarmee ligt er nu ook voor het openbaar vervoer een uitvoeringsplan waarmee we aan de slag kunnen.

De werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg zijn inmiddels afgerond en ook rond het Hoofdstation gaan de ontwikkelingen snel. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in het kader van Groningen Spoorzone voor een groot deel in de loop van 2027 afgerond. Dat betekent echter niet dat de hinder voor het verkeer in en rond Groningen daarmee ook ten einde zal zijn. Ook de komende jaren wordt er namelijk hard gewerkt aan de infrastructuur. Zo wordt een deel van de Westelijke Ringweg ongelijkvloers gemaakt en starten we in de loop van 2026 met de Insnijding van het Emmaviaduct. Om de minder hinder aanpak die Groningen Bereikbaar de afgelopen jaren voor ons heeft uitgevoerd door te kunnen blijven zetten, wordt in 2026 een nieuwe bestuursovereenkomst van kracht.
Het Rijk heeft aangekondigd dat er in 2026 gekort gaat worden op de rijksbijdrage voor de Studenten OV-kaart. Dit legt extra druk op de financiering van het openbaar vervoer, terwijl de groei van het aantal inwoners en de werkgelegenheid in onze regio juist vragen om meer en beter openbaar vervoer. Het wordt daarom extra belangrijk om het openbaar vervoersysteem betaalbaar te houden, onder meer door de doorstroming en betrouwbaarheid ervan te vergroten.
Bij de Voorjaarsnota 2025 heeft het kabinet besloten de financiële middelen die voor de Lelylijn gereserveerd waren te besteden aan andere bereikbaarheidsprojecten. Zo gaat een groot deel van het gereserveerde bedrag naar de aanleg van de Nedersaksenlijn. Bovendien komt € 100 miljoen extra beschikbaar voor de aanpak van de flessenhals op het spoor tussen Zwolle en Meppel. Hoewel de financiering van de Lelylijn meer onder druk komt te staan, gaan regio en Rijk ook in 2026 onverminderd door met het onderzoeken van de haalbaarheid van de Lelylijn.