Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden vervoerswijzen, effect op de directe omgeving, slim en duurzaam.
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
|---|
Vervoerswijzen |
Toename van ruimte-efficiënte, schone en gezonde vervoerswijzen door groei van het aandeel voetgangers, fiets en openbaar vervoer en afname van het aandeel auto's zowel binnen gemeente Groningen als van en naar Groningen met als doel: herwinnen openbare ruimte, verminderen CO 2 uitstoot en realiseren van een gezondere leefomgeving. | - Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we aan nieuwe voetpaden langs bijvoorbeeld de Leegeweg, tussen Buitenhof en het Stadspark en langs de Europaweg en het verbeteren en aantrekkelijker maken van looproutes naar scholen en wijkvoorzieningen;
- Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid gaan we verder met de aanleg van onze regionale doorfietsroutes (naar Leek, Assen, Zuidlaren en Harkstede), het verbeteren van bestaande fietsroutes (Jaagpad), de aanleg van ontbrekende schakels (fietspad Noordelijke Ringweg, fietspad BAT Niemeyer, fietsroute P+R Hoogkerk-Groningen Zuid en doortrekken Suikerzijderoute naar Hoogkerk), de aanleg van fietsstraten (Korreweg en Helperzoom Noord) en de realisatie van nieuwe fiets- en voetgangersbruggen (Eemskanaal en Oosterkade-Winschoterkade);
- Met betrekking tot de Paddepoelsterbrug starten we de realisatiefase. Daarnaast werken we samen met Rijkswaterstaat aan de afronding van de aanbestedingsfase en de start van de realisatiefase van de Gerrit Krolbrug. Voor de busbaanbrug over het Van Starkenborghkanaal maken we afspraken met het Rijk over hoe we verder gaan met de mogelijke oplossingsrichtingen;
- De werkzaamheden aan de ombouw van het Hoofdstation in het kader van Groningen Spoorzone gaan onverminderd door. Nadat de reizigerstunnel is geopend en de sporen met elkaar verbonden zijn, rijden regionale treinen door waardoor reizigers vanuit bijvoorbeeld Leeuwarden zonder overstap naar Groningen Europapark kunnen reizen. In 2026 zal het grootste deel van het Hoofdstation gereed zijn. Uitzondering is het oostelijke perronplein, want die kan pas worden voltooid nadat het nieuwe busstation inclusief busbuffer in gebruik is;
- We starten met de realisatie van de Insnijding Emmaviaduct. Na realisatie hiervan kunnen bussen uit zuidelijke richting op een snelle en efficiënte wijze van en naar het nieuwe busstation aan de zuidzijde van het Hoofdstation rijden. Meteen na realisatie van de Insnijding Emmaviaduct starten we met de bouw van de fietstunnel Brailleweg op de huidige plek van de gelijkvloerse fiets- en voetgangersoversteek;
- Op basis van de afspraken met het Rijk (voorjaar 2025) werken we mee aan vervolgonderzoeken naar de ruimtelijke inpassing en financieringsmogelijkheden voor de Lelylijn. Daarnaast blijven we betrokken bij de planuitwerking voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, de verbetering van het spoor tussen Zwolle en Groningen en de vervolgstappen in de realisatie van de Wunderline;
- We gaan aan de slag met de uitwerking van de Top 20 van maatregelen uit onze Routekaart Openbaar Vervoer 2025-2040 , zoals het onderzoek naar een toekomstbestendige hoofdstructuur openbaar vervoer (schaalsprong), het verbeteren van de rijtijd en de betrouwbaarheid van de bus tussen Zuidhorn en Zernike Campus (N355) en tussen station Groningen Noord en Zernike Campus, het onderzoek naar de OV-propositie voor mensen met een laag inkomen (de Meedoen pas) en het verbeteren van het treinaanbod tussen Groningen, Assen en Zwolle);
- Het wijkvervoer zien we als een belangrijke aanvulling op het openbaar vervoer. Samen met de verschillende wijkinitiatieven en de Werkgroep Toegankelijk Groningen werken we aan de doorontwikkeling van het wijkvervoer;
- We investeren in het aantrekkelijker maken van onze P+R terreinen door het verbeteren van reizigersvoorzieningen, van informatieverstrekking, de uitstraling en de sociale veiligheid én het faciliteren van deelmobiliteit. Tevens stellen we een P+R Strategie 2040 op;
- In wijken, buurten en dorpen realiseren we conform de landelijke huisstijl deelhubs zoals opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma Hubs . Met deze deelhubs stimuleren we het gebruik van deelfietsen en -scooters en verminderen we de overlast van foutgestalde deeltweewielers;
- ProRail rondt het onderzoek af naar de realiseerbaarheid en de kosten van het toekomstige station De Suikerzijde. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek besluiten Rijk, Provincie Groningen en Gemeente Groningen over de daadwerkelijke realisatie van dit station.
|
|---|
Bereikbaar houden van de economische kerngebieden van Groningen met onder meer de (vracht)auto | - De laatste hand wordt gelegd aan het project Aanpak Ring Zuid (ARZ). Het gaat dan om kleinschalige werkzaamheden op het onderliggende wegennet waarbij onder meer een aantal bushaltes wordt aangepast aan de nieuwe (langere) bussen en een nieuw voetpad langs de Europaweg wordt aangelegd;
- We gaan verder met de uitwerking van de maatregelen die zijn opgenomen in de Ontwikkelagenda MIRT-onderzoek gebiedsgerichte ontsluiting Westflank Groninge n zoals die is vastgesteld door Rijk, Provincie Groningen en Gemeente Groningen;
- We werken verder aan de uitwerking van de plannen voor woningbouw, openbare ruimte en mobiliteitsverbindingen in de Oosterhamrikzone én met de financiering en planologische verankering van die plannen;
- Ons Multimodaal Netwerk Kader Groningen (MNK) werken we uit in een regelstrategie en een regelontwerp voor verkeersmanagement. Zo maken we vroegtijdig de impact van ruimtelijke keuzes van gebiedsontwikkelingen op onze infrastructuur inzichtelijk, zodat we deze effectiever kunnen gebruiken.
|
|---|
De auto krijgt een minder dominante positie | - Conform ons Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad werken we verder aan de herinrichting en transformatie naar 30 km/uur. Wij verwachten in 2026 de fietsstraat Korreweg, Zaagmuldersweg, Dilgtweg, Lijzijde, Amkemaheerd, Friesestraatweg, De Savornin Lohmanlaan en Meerweg te hebben heringericht;
- We werken aan het versneld invoeren van 30 km/uur op die wegen die zijn opgenomen in de lange termijn planning van het Uitvoeringsprogramma Doorwaadbare Stad (zie Collegebrief Beantwoording motie ‘Bloembakken in de straat, snelheid eruit' ). Het gaat hier specifiek om passende (tijdelijke) maatregelen die relatief weinig kosten;
- Samen met de omgeving en andere geïnteresseerden werken we verder aan de planuitwerking voor een autoknip in de Eikenlaan (zie Collegebrief 'Uitkomsten Onderzoek naar Autoknip Eikenlaan' ). Zo organiseren we bijeenkomsten voor omwonenden, gebruikers en andere belanghebbenden, stellen we een ontwerp op en starten we noodzakelijke procedures voor het controlesysteem van de toekomstige knip. Dit alles hebben we nodig om een goed besluit te kunnen nemen.
|
|---|
I: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. 'Vervoerswijzen'
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Fietsvoorzieningen (infrastructuur en stallingen) zijn beschikbaar, veilig en van goede kwaliteit
| - Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen
|
|---|
- Openbaar vervoer rijdt zoveel mogelijk volgens dienstregeling
| - Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
Vervoerswijzen |
Tevredenheidscijfer voor fietsen in Groningen | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,1 | 7,5 |
|---|
Betrouwbaarheid van het openbaar vervoer in Groningen | >65% | 87,9% | 89,7% | 85-90% | 85-90% |
|---|
Effect op de directe omgeving |
Herwinnen van de openbare ruimte en zorgen voor voldoende goede fietsparkeervoorzieningen | - De nieuwe fietsenstallingen Herestraat (ruim 500 plekken) en Westerhaven (circa 1.200 plekken) zijn momenteel in ontwikkeling. We verwachten beide stallingen eind 2026/begin 2027 te kunnen openen;
- Voor de fietsparkeerbehoefte in het westelijke deel van de binnenstad (Vismarkt, A-Kerkhof en Brugstraat) zetten we vol in op de vervolgstappen richting de realisatie van een inpandige of ondergrondse fietsenstalling. Ter plekke van de inmiddels gesloten Parkeergarage Haddingestraat willen we een tijdelijke bovengrondse fietsenstalling realiseren;
- In de binnenstad blijven we fietsparkeervoorzieningen op straat verbeteren. Daarbij spelen we zoveel mogelijk in op de behoeftes van de binnenstads-bezoeker. Daarbij realiseren we fietsvakken, -rekken en pop-up stallingen;
- Het gedrag van fietsers in de binnenstad proberen we zoveel mogelijk te sturen met de inzet van rode lopers en fietsstewards. Daarnaast informeren we fietsers via social media en campagnes onder de vlag van Groningen Fietsstad.
|
|---|
Herwinnen van de openbare ruimte door terugbrengen dominantie van geparkeerde auto’s in het straatbeeld | - We evalueren het effect van de maatregelen uit het Pakket Parkeermaatregelen en waar nodig draaien we aan de knoppen van het betaald parkeren om ruimte vrij te spelen voor leefkwaliteit, klimaatadaptatie, lopen en fietsen én de beschikbare parkeerruimte zoveel mogelijk in te stellen voor bewoners en hun bezoek;
- Conform het vastgestelde Pakket Parkeermaatregelen geven we uitvoering aan diverse parkeermaatregelen voor het parkeren in Haren;
- De openbare ruimte wordt steeds schaarser. Daarom overwegen we nieuwe maatregelen te nemen die recht doen aan de verdeling van die schaarse openbare ruimte, waarbij rekening wordt gehouden met het voorkomen of het verlagen van parkeeroverlast;
- Met de introductie van deelauto's, een vermindering van het eigen autobezit en de invoering van betaald parkeren zijn minder parkeerplaatsen nodig. Vanuit de parkeeropbrengsten zetten we daarom in op de aanleg van extra fietsrekken, fietsvlonders en meer groen. Dit doen we samen met bewoners en onze gebiedsteams.
|
|---|
Minder verkeersslachtoffers | - Conform ons Uitvoeringsprogramma Lopen, Fietsen en Verkeersveiligheid werken we aan concrete projecten die het aantal verkeersslachtoffers moet terugdringen. Voorbeelden van deze projecten zijn het verbeteren van fiets- en voetgangersoversteken op drukke autoroutes zoals de Professor Uilkensweg en het nemen van snelheidsremmende maatregelen in Onnen, Haren en de Oosterparkwijk;
- We continueren onze integrale aanpak scholen waarmee we willen bereiken dat lopen of fietsen naar school weer naar de norm in onze gemeente wordt. Daarbij richten we ons op het verbeteren van schoolroutes, het creëren van een verkeersveilige schoolomgeving en het instellen van schoolstraten;
- Naast fysieke maatregelen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren, blijft verkeerseducatie een belangrijk speerpunt binnen ons verkeersveiligheids-beleid. Dat doen we met campagnes, verkeerslessen en andere educatie activiteiten onder de vlag van Verkeerswijzer Groningen . We richten ons vooral op kinderen, jongvolwassenen en ouderen.
|
|---|
II: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. 'Effect op de directe omgeving'
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Op P+R terreinen zijn altijd voldoende parkeerplaatsen en stallingsplekken beschikbaar
| - Bezetting van de P+R terreinen in Groningen
|
|---|
- Parkeergarages zijn beschikbaar, sociaal veilig en van goede kwaliteit
| - Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen
|
|---|
- In principe geldt op alle wegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur, tenzij er een reden is om een specifieke weg 50 km/uur te houden
| - Aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
Effect op de directe omgeving | |
|---|
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen: | | | | | |
|---|
| 54% | 57% | 62% | 65% | 70% |
|---|
- Fietsparkeervoorzieningen
| 83% | 89% | 96% | 75% | 65% |
|---|
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen | - | 7,9 | - | 8,0 | - |
|---|
Totaal aantal kilometers 50 km/uur-weg gewijzigd in 30 km/uur sinds 2022 | 0 | 0,5 | 6,8 | 4 | 9,5 |
|---|
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
Bezetting van de P+R terreinen in Groningen: Toelichting: De bezetting van de fietsparkeervoorzieningen ligt de komende jaren waarschijnlijk lager, omdat de komende periode extra stallingen gerealiseerd worden op een aantal P+R terreinen. Hierdoor daalt de gemiddelde bezettingsgraad. |
|---|
Tevredenheidscijfer parkeergarages Groningen: Toelichting: De tevredenheid van de parkeergarages in Groningen wordt tweejaarlijks gemeten. |
|---|
Slim en Duurzaam |
Voorrang geven aan innovatie en schone vormen van personen- en goederenvervoer | - We blijven publieke laadpalen onder het opdrachtenmodel plaatsen voor inwoners en bezoekers;
- We stellen de nieuwe Visie Openbare Laadinfrastructuur vast voor de komende jaren. Deze visie geeft richting voor de realisatie van verschillende typen laadinfrastructuur binnen onze gemeente;
- We gaan door met het begeleiden en (financieel) ondersteunen van bewonersgroepen die met elkaar auto's willen delen, zoals opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit , om het aantal privéauto's op straat te verminderen;
- We zetten een volgende stap in de verdere verduurzaming van het openbaar busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe. Zo worden de laatste 59 nieuwe elektrische bussen geleverd uit de in 2023 afgesloten businesscase zero emissie met Qbuzz. Daarmee komt het totaal aantal zero emissiebussen op 343 voertuigen;
- We stimuleren bouwprojecten om (stapsgewijs) meer schone voertuigen in te zetten op weg naar zero emissie. In dit kader faciliteren we waar mogelijk met door de markt opgezette bouwhubs en laadinfra.
|
|---|
Sturen op verkeer (in plaats van faciliteren en geleiden) | - We transformeren onze verkeersmanagementaanpak naar een meer data-gedreven aanpak. De afgelopen jaren was onze aanpak vanwege de grootschalige werkzaamheden vooral gericht op het verminderen van de hinder. Nu ontstaat er meer ruimte voor het realiseren van de gewenste netwerkkwaliteit voor voetganger, fietser, openbaar vervoer en autoverkeer zoals beschreven in ons Multimodaal Netwerk Kader Groningen ;
- We onderzoeken op locaties met nieuwe, intelligente verkeerslichten hoe de beleidsdoelen uit het Beleidsplan Verkeerslichten Groningen - met meer prioriteit voor lopen, fietsen en het openbaar vervoer - in de praktijk uitpakken. Op basis hiervan stellen we een uitvoeringsprogramma op voor de verdere uitrol van intelligente verkeerslichten in onze gemeente. Op de kruispunten Zonnelaan-Pleiadenlaan, Zonnelaan-Eikenlaan, Paterswoldseweg-Laan Corpus den Hoorn en Paterswoldseweg-Overwinningsplein vervangen we de normale verkeerslichten door intelligente verkeerslichten.
|
|---|
Het op orde hebben van de datastromen | - We blijven werken aan de ontwikkeling en het op orde brengen van alle relevante mobiliteitsdata die het digitale verkeerssysteem een flinke boost gaat geven. Daarmee kunnen we zowel beleidsmatig als operationeel het verkeer in onze gemeente sturen en voldoen we aan de nieuwe Europese regelgeving omtrent het beschikbaar stellen van (realtime) verkeersdata;
- We nemen deel aan het landelijke mobiliteitsprogramma Dutch Metropolitan Innovations (DMI). Samen met de gemeenten Amsterdam en Almere en techbedrijven werken we zo aan nieuwe instrumenten op het gebied van regie op de openbare ruimte.
|
|---|
Een leefbare en aantrekkelijke binnenstad door alleen nog maar schone voertuigen toe te staan | - Met behulp van ANPR-camera's handhaven we het venstertijdengebied én de zero-emissiezone voor bedrijfs- en vrachtauto's;
- We monitoren en evalueren de effecten van het venstertijdengebied op de leefbaarheid van de binnenstad.
|
|---|
III: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. 'Slim en Duurzaam'
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Een duurzaam openbaar vervoer met nul CO 2 -uitstoot
| - CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer
|
|---|
- Zoveel mogelijk emissievrij reizen door het aanbieden van voldoende openbare laadpalen
| - Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen
|
|---|
- Minder reizen per auto tijdens de ochtend- en avondspits
| - Aantal spitsmijdingen per dag
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
Slim en Duurzaam | | | | | |
|---|
CO 2 -uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer | 14,2 | 33,1 | 12,2 | 5 | 4 |
|---|
Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen |
| 740 | 750 | 930 | 1.110 | 1.290 |
|---|
- In gemeentelijke parkeergarages
| 68 | 91 | 112 | 115 | 122 |
|---|
Aantal spitsmijdingen per dag | 5.473 | - | 2.282 | - | 1.250 |
|---|
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
CO2-uitstoot per reizigerskilometer bus in gram per reizigerskilometer: Toelichting: Door de aanschaf van nieuwe, elektrische bussen neemt deze indicator af. |
|---|
Aantal openbare laadpunten voor elektrische voertuigen: Toelichting: Naast de openbare laadpunten voor elektrische voertuigen beschikken we in onze gemeente ook over een openbaar waterstofvulpunt, namelijk aan de Bornholmstraat. |
|---|
Aantal spitsmijdingen per dag: Toelichting: Groningen Bereikbaar zet zich namens ons in om het aantal autoverplaatsingen in de spits zoveel mogelijk te reduceren, bijvoorbeeld door het aanpassen van schoolroosters, aanvangstijden en het stimuleren van alternatieve vormen van vervoer. |
|---|