Duurzame mobiliteit
We streven ernaar dat Groningen een goed bereikbare gemeente is met een aantrekkelijke, veilige en gezonde leefomgeving. Uitgangspunt van ons mobiliteitsbeleid is om lopen, fietsen en het openbaar vervoer te stimuleren en de auto daar waar noodzakelijk te faciliteren. Samen met het terugdringen van de CO 2 -uitstoot in het kader van onze klimaatdoelstellingen vraagt dit om een transitie naar minder ruimte innemende en emissievrije mobiliteit.
De situatie rondom netcongestie wordt ook voor de verduurzamingsopgaven in ons mobiliteitssysteem steeds bepalender. Zo heeft dit gevolgen voor de uitrol van snellaadinfrastructuur, maar kan het bijvoorbeeld ook leiden tot vertraging van de aanleg van beweegbare bruggen en nieuwe fietsenstallingen en parkeergarages. Een eventuele netcongestie ten aanzien van kleinverbruikers raakt bijvoorbeeld de reguliere laders op straat en nieuwe parkeerautomaten. Bij veel ontwikkelingen in 2026 en daarna zal netcongestie een bepalende en soms zelfs leidende factor gaan worden.
Wat gaan we in 2026 doen?
- We blijven publieke laadpalen onder het opdrachtenmodel plaatsen voor inwoners en bezoekers;
- We stellen de nieuwe Visie Openbare Laadinfrastructuur vast voor de komende jaren. Deze visie geeft richting voor de realisatie van verschillende typen laadinfrastructuur binnen onze gemeente;
- We gaan door met het begeleiden en (financieel) ondersteunen van bewonersgroepen die met elkaar auto's willen delen, zoals opgenomen in ons Uitvoeringsprogramma Deelmobiliteit, om het aantal privéauto's op straat te verminderen;
- Het zetten van een volgende stap in het verduurzamen van het openbaar busvervoer in de provincies Groningen en Drenthe. Zo worden de laatste 59 nieuwe elektrische bussen geleverd uit de in 2023 afgesloten businesscase zero emissie met Qbuzz. Daarmee komt het totaal aantal zero emissiebussen op 343 voertuigen;
- Stimuleren van bouwprojecten om (stapsgewijs) meer schone voertuigen in te zetten op weg naar zero emissie. In dit kader faciliteren we waar mogelijk met door de markt opgezette bouwhubs en laadinfra;
- Monitoren en evalueren van de effecten van het venstertijdengebied op de leefbaarheid van de binnenstad.
