Programma 3: Vitaal en Sociaal

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Deelprogramma 3.2: Onderwijs

Wij vinden het van groot belang dat kinderen en jongeren optimale kansen geboden worden om op een positieve wijze op te groeien. Wij bieden hen de mogelijkheden om kennis en vaardigheden op te doen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot perspectiefrijke, participerende en verantwoordelijke volwassenen. Hiervoor is het cruciaal dat kinderen en jongeren kunnen opgroeien binnen een pedagogisch gezonde, stimulerende en veilige omgeving; een omgeving die ruimte biedt om de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij vinden het ook belangrijk dat alle volwassenen volop mee kunnen doen. Daarvoor is het van belang dat zij over voldoende basisvaardigheden beschikken.
Samen met onze partners in onderwijs en opvang zetten wij ons daarom in om het onderwijs in Groningen blijvend te vernieuwen en te verbeteren om zo een uitstekend leerklimaat voor onze kinderen, jongeren en volwassenen te realiseren.

Doelen Deelprogramma 3.2: Onderwijs

  1. Wij versterken de kwaliteit van het onderwijs en de onderwijshuisvesting;
  2. Wij bieden gelijke kansen aan alle kinderen;
  3. Wij creëren een klimaat voor een leven lang leren en ontwikkelen.

Effectindicator(en)

Met de volgende effectindicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

I: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'onderwijskansen en voortijdig schoolverlaten'

Doelen

Effectindicator(en)

  • Versterken kwaliteit van het onderwijs
  • Leesniveau;
  • Taalverzorging;
  • Schooladvies;
  • Aantal schoolverlaters.
  • Bieden van gelijke kansen
  • Dissimilariteitsscore naar opleidingsniveau;
  • Dissimilariteitsscore naar huishoudinkomen;
  • Dissimilariteitsscore naar migratieachtergrond.
  • Leven lang leren en ontwikkelen

Geen effectindicator

Effectindicator(en)

Behaald
2022

Behaald

2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

Beoogd
2027

Onderwijsniveau:

  • Percentage scholen dat de  signaleringswaarde 1F behaalt voor

A)   Lezen in groep 8
B)   Taalverzorging groep 8

-
-

-
-

98,1%
96,3%

> 85%
> 85%

> 85%
> 85%

> 85%
> 85%

  • Percentage scholen dat de  signaleringswaarde 2F/1S behaalt voor

A)   Lezen in groep 8
B)   Taalverzorging  groep 8

-
-

-
-

94,4%
68,5%

> 73%
> 62%

> 73%
> 62%

> 73%
> 62%

  • % leerlingen VO (voortgezet onderwijs) met niveau gelijk of boven niveau schooladvies in relatie tot landelijk gemiddelde

-

-

-

-

-

-

  • Percentage leerlingen in leerjaar 1 VO dat zich

- boven
- op
- onder

het gegeven schooladvies bevindt

-

-

-

-

-

-

  • Percentage leerlingen in leerjaar 3 VO dat zich

- boven
- op
- onder

het gegeven schooladvies bevindt

-

-

23%
66%
11%

< 20%
> 70%
< 10%

< 20%
> 70%
< 10%

< 20%
> 70%
< 10%

  • % Voortijdig schoolverlaters (VSV)

3,45%

3,24%

3,12%

Afname

Afname

Afname

  • % Inwoners (18 jaar e.o.) dat aangeeft (zeer) tevreden te zijn met de aanwezigheid van scholen in het primair onderwijs

-

-

Toename

Toename

Toename

Toelichting

  • Percentage 1F is een nieuwe indicator (dus geen scores 2020 en 2022), beoogde score is conform landelijk doel. Afspraak is om de landelijke streefcijfers ook de gemeentelijke streefcijfers te laten zijn.
  • Percentage 2F/1S is een nieuwe indicator (dus geen score 2020 en 2022), beoogde score is gebaseerd op landelijk gemiddelde in het voorafgaande schooljaar (zie ook 1F).
  • Percentage leerlingen met niveau gelijk of boven schooladvies is niet langer te bepalen. De gegevens over de schooladviezen zijn weliswaar, net als voorgaande jaren, beschikbaar bij DUO, maar zijn beperkt weergegeven in verband met de AVG wetgeving. Adviezen die minder dan 5 keer zijn uitgedeeld op een locatie, worden niet meer numeriek weergegeven, maar met een indicator <5. Dit maakt het onmogelijk om percentages/gemiddelden te berekenen en overzichten te genereren.
  • Percentage leerjaar 1 en 3 VO zijn nieuwe indicatoren (dus geen score 2020 en 2022). Leerjaar 1 is echter niet opgenomen in de monitor, leerjaar 3 wel. De beoogde resultaten zijn gebaseerd op een bestaand beeld, waarbij gestreefd wordt naar zo goed mogelijke adviezen.

Effectindicator(en)

Behaald
 2022

Behaald
2023

Beoogd
 2024

Beoogd
2025

Beoogd
 2026

Beoogd
 2027

Dissimilariteitsscore naar opleidingsniveau

40,4

--

< 2022

--

< 2024

--

Dissimilariteitsscore naar huishoudinkomen

41,9

--

< 2022

--

< 2024

--

Dissimilariteitsscore naar migratieachtergrond

38,3

--

< 2022

--

< 2024

--

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

De segregatiemonitor wordt 1 keer per 2 jaar uitgevoerd. De dissimilariteitsscores van 2024 worden geleverd in de segregatiemonitor van 2026.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

44.107

4,8%

15.065

4,9%

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36