Relevante ontwikkelingen
Wij blijven volop inzetten op om de ontwikkelingskansen voor al onze kinderen te optimaliseren. We doen dit met name via ons vve-beleid (voor- en vroegschoolse educatie). We voeren nieuwe beleidsmaatregelen in om het vve-bereik in 2026 verder te laten stijgen, we zijn met het Kennisnetwerk VVE gestart om de expertise verder te vergroten en we werken aan de implementatie van de pilot “Inzet 3 e pedagogisch medewerker” in ons vve-beleid, gekoppeld aan de opzet van een meer inclusieve kinderopvang.
Geletterdheid is en blijft een belangrijk thema. De gemeente Groningen heeft de adviezen van de Taalraad en de Taalunie in samenwerking met betrokken partners vertaalt naar het Gronings leesplan ‘Lezen is Goud!’. Het plan zet niet alleen in op leesvaardigheid, maar ook op digitale geletterdheid, waaronder informatievaardigheden en mediawijsheid. Deze vaardigheden zijn belangrijk om (door) te kunnen leren en goed te kunnen functioneren in de huidige maatschappij.
We gaan meedoen aan het certificeringstraject van de Certificeringsorganisatie Bibliotheekwerk Cultuur en Taal (CBCT) om zo de kwaliteit en toekomstbestendigheid van de Taalhuizen te verbeteren. Ook zijn er nieuwe afspraken gemaakt over betere doorverwijzing naar Taalhuizen. Nieuw is de Gemeentelijke Gezinsaanpak Geletterdheid (GGG) om de cyclus van beperkte basisvaardigheden te doorbreken.
Met de manifestatie scholenbouw willen we een extra impuls gegeven aan ons meerjaren Scholenplan Gro Up. We werken aan een duurzamere gebouwvoorraad, dragen bij aan het behalen van de klimaatdoelstellingen én dragen bij aan de toekomst van alle kinderen in de gemeente Groningen.
De invoering Wet Van School naar Duurzaam Werk vindt plaats per 1 januari 2026. Dit betekent een uitbreiding van de doelgroep van het Doorstroompunt tot 27 jaar (was 23). We zetten in op een gezamenlijke aanpak vanuit de afdelingen werk en participatie, onderwijs en arbeidsmarktregio in onze doorstroompuntregio. Daarnaast spelen er twee landelijke discussies. De eerste betreft de verouderde leerplichtwet en de vraag of leerplicht nog wel in het strafrecht moet blijven. De tweede betreft de veranderende rol van de leerplichtambtenaar, waarbij de insteek verandert van leerplicht naar leerrecht, en van schoolverzuim naar schoolaanwezigheid.
We zien dat het thema onderwijs-jeugdhulp inmiddels zowel beleidsinhoudelijk als budgettair zo groot is geworden, dat het om een eigen gemeentelijke uitwerking én perspectief op dit thema vraagt. In goed partnerschap met het onderwijs en andere netwerkpartners gaan we de visie en het perspectief op onderwijs-jeugdhulp aanscherpen en de belangrijkste speerpunten voor de komende jaren bepalen, uitwerken en vastleggen.
Medio 2026 loopt de huidige overeenkomst leerlingenvervoer af. Met de nieuwe aanbesteding van het doelgroepenvervoer wordt ook het leerlingenvervoer meegenomen.
