Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Onderwijskansen en onderwijshuisvesting en Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer.
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
|---|
1. Onderwijskansen en onderwijshuisvesting |
Maatschappelijk Akkoord Sociale Inclusie |
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het onderwijs uit. | - Uitvoeren van de 12 onderwerpen van de tweejaarlijkse uitvoeringsagenda (2025-2026) van het Maatschappelijk Akkoord, sociale inclusie. Het betreft deels bestaande programma’s zoals de brugfunctionaris en de verlengde schooldag. Het betreft ook nieuwe onderwerpen zoals uniforme afspraken rondom de informatievoorziening en de aanmeldprocedure voor het primair onderwijs en afspraken over schoolkosten. Ook de doorgaande ontwikkellijn 0-27 jaar met aandacht voor de brede brugperiode en onder- en overadvisering (kansrijk adviseren) is nieuw;
- Organiseren van (thema) bijeenkomst(en) voor de partners van de Sociale Inclusie Coalitie.
|
|---|
OAB (onderwijsachterstandenbeleid) & VVE (voor- en vroegschoolse educatie) | |
Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen beter toegerust het primair onderwijs in. | - Opzetten en uitvoeren van het Kennisnetwerk VVE om de expertise van beroepskrachten in de kinderopvang en onderbouw van het basisonderwijs te vergroten en daarbij de doorgaande ontwikkellijn te versterken;
- Versterken van de inzet van ouderprogramma’s zoals VVE-thuis, Opstapje en de Voorleesexpress;
- Uitbouwen van de relatie met Kansrijke Start en Positief opgroeien, zodat de verbinding tussen wijk- en gemeentelijk beleid wordt versterkt en samen wordt gewerkt om het vve-bereik te vergroten.
|
|---|
Verlengde schooldag (VSD) | |
|---|
Meer kinderen boeken ontwikkelingswinst en stromen daardoor beter toegerust het voortgezet onderwijs in. | Met de VSD bieden we een extra aanbod naast het reguliere onderwijscurriculum, waarbij we op de volgende zaken inzetten. - Duurzaam verankeren van programma’s bij de deelnemende scholen en opschalen naar meer deelnemende kinderen;
- Visie van de school tot uitdrukking laten komen in activiteiten;
- Structureel koppelen van rollen, zoals wijkprojectleider, brugfunctionaris en schoolcoördinator;
- Brugfunctionarissen meer actieve rol laten vervullen in toeleiden van kinderen naar VSD-activiteiten;
- Opschaling van het integraal werken met de kinderopvang;
- Scholing van aanbieders in pedagogische en didactische kwaliteiten;
- Vergroten verbinding met de wijk, o.a. vanuit de wijkplannen; daarbij ook aanbieders vanuit de wijk aantrekken;
- Vergroten ouderparticipatie;
- Opschalen aantal deelnemende scholen vanuit Sociale Agenda;
- Ontwikkelen van een langetermijnvisie op meer onderwijstijd en VSD-activiteiten onder schooltijd zodat alle kinderen bereikt worden.
|
|---|
Volwasseneneducatie | |
|---|
Meer inwoners (18+) ontwikkelen betere basisvaardigheden en/of behalen een kwalificatie. Hierdoor krijgen zij een betere plek in de samenleving, worden zij meer zelfredzaam en krijgen zij een betere arbeidsmarktpositie. | We richten ons op volwassenen die moeite hebben met basisvaardigheden, op analfabeten en op mensen die vrijwillig inburgeren. - Aanbieden van leertrajecten Nederlandse taal, rekenen en digitale vaardigheden. Het aanbod is gericht op deelname aan de maatschappij en sociale zelfredzaamheid, op opleiding (doorstroming naar vervolgonderwijs) of op werk (doorstroming naar arbeidsmarktoriëntatie of werk);
- Versterken van de aanpak van basisvaardigheden onder meer via het educatie-aanbod en via de Taalhuizen en de bibliotheken in onze wijken en dorpen;
- Als contactgemeente verzorgen van de inkoop van educatie en coördineren van het regionale educatiebeleid.
|
|---|
Onderwijshuisvesting | |
|---|
Er zijn voldoende goede scholen in de nabijheid van leefomgeving kind; de scholen zijn daarbij een goede afspiegeling van wijk waarin ze staan en de populatie die er gebruik van maakt, zodat segregatie voorkomen of bestreden kan worden. | Uitvoeren van het Scholenplan Gro Up, actualisatie 2024-2039. In 2026 worden in dat kader de volgende projecten gestart of uitgevoerd: - Starten en/of uitvoeren van trajecten op de Wegwijzer (Selwerd); Suikerzijde; OPDC Rebound (Kapteijnlaan); Maartenscollege + ISG + GSV (Haren); sws Meeroevers (Meerstad); Montessori Vaklyceum (De Wijert); Karrepad (1955 deel, Korreweg-Indische Buurt); Nassauschool (Oranjebuurt); Quintusschool (Glimmen), Meerstad Eemskanaalzone;
- Uitvoeren onderzoek capaciteit omgeving De Held (Vinkhuizen, Gravenburg, Reitdiep), Stadshavens (Oosterpoort, Oosterpark);
- Realisatie (bouwen): Bisschop Bekkersschool met gymzaal (Paddepoel), Brinkschool met gymzaal (Haren), De Huifkar, (Woltersum), De Wieken (Ten Post), De Wegwijzer (Selwerd); Meeroeversschool (Meerstad), OPDC/ Rebound (Kapteijnlaan).
- Uitvoeren locatiestudies: CSG Augustinus, Gomarus College, Parcival College, Widar Vrijeschool, Erasmusschool, Noorderbasis (meerdere scholen), Bladergroenschool en scholen in de wijk Beijum.
Daarnaast besluit de raad jaarlijks in december over het Programma onderwijshuisvesting voor het komende jaar. |
|---|
Bewegingsonderwijs | |
|---|
De randvoorwaarden voor goed bewegingsonderwijs zijn aanwezig. | Zie hiervoor het Scholenplan Gro Up en de uitvoeringsagenda masterplan sport in deelprogramma 3.4 |
|---|
2. Voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer |
Voortijdig schoolverlaten (VSV) | |
|---|
Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma. | - Opstellen plan op basis van de invoering van de Wet “Van School naar duurzaam werk”. Doel is een doorlopende aanpak van school naar werk voor jongeren tot 27 jaar. We verstevigen de samenwerking met professionals in de gebieden;
- Onderzoeken op welke manier we onze adviserende rol over bevorderen schoolaanwezigheid kunnen versterken, naast de uitvoering van de reguliere taken met betrekking tot schoolverzuim.
|
|---|
Aansluiting jeugdhulp-onderwijs | |
|---|
Kinderen en jongeren worden optimale kansen geboden om zich te ontwikkelen met als uitgangspunt dat elk kind onderwijs krijgt en dat dit zo gewoon mogelijk i s. | We bieden een preventief integraal passend aanbod van onderwijs, ondersteuning en zorg. - Inzetten op inclusie en normaliseren, meer inzetten op acceptatie van ‘vallen en opstaan in opvoeden en opgroeien';
- Aanbieden van algemene preventieve voorzieningen en het versterken van het pedagogisch klimaat op de scholen en wijken;
- Bieden van collectieve ondersteuning in de school, om individuele zorgtoewijzingen te verminderen en kinderen in staat te stellen aan het onderwijs te kunnen blijven deelnemen en zo thuiszitten te voorkomen;
- Tegengaan van vrijstelling onder artikel 5a van de leerplichtwet en het bevorderen van onderwijsdeelname.
|
|---|
Leerlingenvervoer | |
|---|
Alle kinderen kunnen de voor hen dichtstbijzijnde toegankelijke school bezoeken. | - Regelen van leerlingenvervoer voor kinderen die hier volgens de verordening van de gemeente Groningen gebruik van kunnen maken. Kinderen worden zoveel mogelijk gestimuleerd om zelfstandig of met begeleiding naar school te gaan. Bijvoorbeeld per fiets, met de bus of met eigen vervoer. Voor kinderen met een specifieke vervoersbehoefte kan gebruik worden gemaakt van taxivervoer als er geen andere vervoersvorm mogelijk is.
|
|---|
I: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. onderwijskansen en onderwijshuisvesting
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Meer (jonge) kinderen boeken ontwikkelingswinst
| - % doelgroeppeuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar het basisonderwijs met een leeftijdsadequaat niveau op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen;
- % doelgroepkleuters dat na deelname aan een vve-programma doorstroomt naar groep 3 met een leeftijdsadequaat niveau op de ontwikkelingslijnen taal en rekenen;
- % doelgroepkleuters waarbij de ontwikkelingslijn taal en rekenen bij instroom groep 3 gelijk of beter is ten opzichte van de instroom groep 1;
- Aantal scholen dat een verlengde schooldag (VSD) aanbiedt;
- Aantal scholen met een brugfunctionaris;
- % Schoolverzuimers dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs.
|
|---|
- Meer volwassenen ontwikkelen beter basisvaardigheden en/of halen kwalificaties
| - Aantal deelnemers Taalhuizen
- waarvan nieuwe deelnemers - Aantal deelnemers Volwasseneneducatie
- waarvan nieuwe deelnemers
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
- % doelgroeppeuters met leeftijdsadequaat niveau op taal en rekenen instroom groep 1
| - | - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
|---|
- & doelgroepkleuters met leeftijdsadequaat niveau taal/rekenen doorstroom groep 3
| - | - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
|---|
- % doelgroepkleuters met groei ontwikkelingslijn taal en rekenen
| - | - | - | Minimaal 75% | Minimaal 75% |
|---|
- Aantal scholen dat VSD aanbiedt
| 19 | 22 | 33 | 37 | 40 |
|---|
- Aantal scholen met een brugfunctionaris
| 17 | 20 | 20 | 24 | 24 |
|---|
Aantal deelnemers taalhuizen

Aantal deelnemers Volwasseneneducatie

Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
% doelgroeppeuters met leeftijdsadequaat niveau op taal en rekenen instroom groep 1; Toelichting: Vanaf 2023 mogen kleuters in het basisonderwijs niet langer worden getoetst. Daarmee is het onduidelijk geworden of kleuters op leeftijdsadequaat niveau in groep 1 starten. Ook zijn basisscholen sindsdien vrij in het kiezen van een toetssysteem (keuze uit Cito, Boom, Dia of Iep). Dit betekent dat resultaten over de voorgaande jaren en de resultaten tussen de basisscholen onderling niet meer met elkaar kunnen worden vergeleken. Daarom zijn we nu met het basisonderwijs bezig om een vervangende monitor hiervoor te ontwikkelen. Deze monitor gaat inzicht geven in hoeveel kinderen wel of niet op een leeftijdsadequaat niveau in groep 1/3 instromen, maar gaat geen conclusies geven over de achterliggende oorzaken van deze uitkomst. De nieuwe monitor gaat naast de VVE-monitor, Monitor Leerprestaties en subsidieverantwoording worden opgezet. Omdat dit veel vraagt van de basisscholen streven we naar een het verbinden van de monitoren om de administratieve last van zowel subsidieontvangers als de gemeente te verlagen. |
|---|
% doelgroepkleuters leeftijdsadequaat niveau taal/rekenen doorstroom groep 3 Toelichting: zie boven |
|---|
% doelgroepkleuters groei ontwikkelingslijn taal en rekenen Toelichting: zie boven |
|---|
Aantal deelnemers Taalhuizen en Volwasseneneducatie Toelichting: Vanaf 2024 maken wij onderscheid tussen het aantal (nieuwe) deelnemers Taalhuizen en het aantal (nieuwe) deelnemers Volwasseneneducatie. Over 2022 en 2023 beschikken we alleen over de totalen van Taalhuizen en Volwasseneneducatie samen. Daarom zijn voor 2022 en 2023 alleen de totale aantallen weergegeven. |
|---|
II: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. voortijdig schoolverlaten en leerlingenvervoer
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Meer kinderen en jongeren volgen onderwijs en ronden hun onderwijscarrière af met een erkend diploma.
| - % Schoolverzuimers met langdurig relatief verzuim dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs. Twee kanttekeningen hierbij. Het betreft jaarlijks circa 40 leerlingen, waarvan enkele leerlingen ook succesvol worden doorgeleid naar alternatieven.
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
- % Schoolverzuimers met langdurig relatief verzuim dat succesvol is teruggeleid naar het onderwijs.
| 84,2% | 72,2% | 66,7% | Toename | Toename |
|---|
Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.