Veiligheidsregio Groningen | |
Doelstelling en openbaar belang | De Veiligheidsregio Groningen (VRG) stelt zich ten doel om uitvoering te geven aan de behartiging van de volgende belangen: brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, rampenbestrijding en crisisbeheersing, bevolkingszorg en melding, alarmering en coördinatie ambulancezorg en brandweer. |
|---|---|
Deelnemende partijen | De 10 Groninger gemeenten |
Bestuurlijk belang | De burgemeester treedt op als voorzitter van de Veiligheidsregio in het dagelijks bestuur. Daarnaast vertegenwoordigt zij de gemeente in het algemeen bestuur dat gevormd wordt door de burgemeesters van de 10 Groninger gemeenten. |
Financieel belang | De kosten van de VRG worden gedragen door de 10 Groninger gemeenten. De gemeentelijke bijdrage van de gemeente Groningen aan de Veiligheidsregio in 2026 bedraagt 25,7 miljoen euro. |
Financiële risico’s | Het is van belang om aandacht te blijven houden voor de financiële positie van de VRG. Het eigen vermogen is ultimo 2024 positief (9,8 mln.). De nieuwbouw in het stedelijk gebied Groningen zal in de toekomst tot een forse financiële opgave leiden. De financiële effecten hiervan op de gemeentelijke bijdrage is verwerkt in de begroting op basis van een indicatie van de VRG. Gezien de nieuwbouw over enkele jaren plaatsvindt bestaat risico dat de financiële effecten nog kunnen wijzigen. De VRG heeft in 2019 een voorziening getroffen voor functioneel leeftijdsontslag (FLO). Deze voorziening wordt jaarlijks opnieuw herrekend. Bij de jaarrekening 2024 is de systematiek van berekenen herzien wat heeft geleid tot een vrijval van 3,8 mln. welke is toegevoegd aan de algemene reserve. Naast de gevormde voorziening bevat het FLO-akkoord een aantal onderdelen waar landelijke besluitvorming over moet plaatsvinden en die tot een stijging van de benodigde voorziening kunnen leiden, zoals cao-loonstijgingen en werkgeversbijdragen tot 2045. De Veiligheidsregio ontvangt van het rijk structureel een brede doeluitkering rampenbestrijding (BDUR). Op grond van het Hoofdlijnenakkoord en de uitwerking in het regeerprogramma zal de totale BDUR met 10% worden gekort. Bij de voorjaarsnota in 2025 zou meer duidelijkheid ontstaan over deze korting. Uit de voorjaarsnota is gebleken dat deze korting niet wordt teruggedraaid en dat het rijk deze korting niet compenseert voor 2026. Voor 2027 e.v. is de situatie nog onduidelijk. Dit betekent een korting van 1,1 mln. voor 2026. Het is nog niet duidelijk hoe de korting van 2026 door de Veiligheidsregio wordt opgevangen en wat dit gaat betekenen voor 2027 en verder. Tegelijkertijd spelen er diverse (landelijke) ontwikkelingen ) die in de toekomst een grote financiële impact kunnen hebben. Keuzes zijn noodzakelijk om uitvoering te kunnen blijven geven aan de wettelijke taken. |
Relevante beleidsinformatie | Het bestuur van de VRG heeft op 13 juli 2023 de visie Brandweerzorg Groningen 2030 vastgesteld. Op 12 juli 2024 heeft het bestuur van de VRG het Regionaal Beleidsplan crisisbeheersing 2024-2028 vastgesteld. Op 4 april 2025 heeft het bestuur van de VRG het Regionaal Crisisplan 2025-2028 vastgesteld. |
Beleidsrisico | Geen |
Vorm van toezicht | Regulier |
