OV-bureau Groningen Drenthe | |
Doelstelling en openbaar belang | Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2025 zijn werkzaamheden wil verrichten. |
|---|---|
Deelnemende partijen | Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, waaronder drie collegeleden van de gemeente Groningen. |
Financieel belang | De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie. |
Financiële risico’s | 2026 wordt financieel gezien een lastig jaar. Er worden verschillende financiële tegenvallers voorzien, die pijnlijke (beleids)keuzes noodzakelijk maken om uiteindelijk de begroting rond te krijgen. In de ontwerpbegroting 2026 van het OV-bureau is de ondergrens voor het weerstandsvermogen voor 2026 vastgesteld op 3,25 miljoen euro. Het OV-bureau verwacht dat het weerstandsvermogen eind 2026 3,71 miljoen euro bedraagt en dus boven de ondergrens ligt. |
Relevante beleidsinformatie | Veel aandacht is de afgelopen jaren uitgegaan naar het beperken van rituitval en de verdere verduurzaming van de busvloot. Ook in 2026 worden hier stappen in gezet. Met als doel een hogere klanttevredenheid en een volledig uitstootvrij busvervoer. |
Beleidsrisico | In 2026 hoopt het OV-bureau verder te werken aan het vervoerherstel sinds Corona. Dit herstel staat onder druk door de genoemde financiële tegenvallers: de dienstregeling kan niet zo ver worden uitgebreid als noodzakelijk wordt geacht om alle reizigers adequaat te kunnen vervoeren. Een voortdurend aandachtspunt is het feit dat het drukker op de weg wordt en de maximum snelheid op steeds meer locaties in het verzorgingsgebied van het OV-bureau verlaagd wordt. Dit heeft gevolgen voor de doorstroming van het OV en een negatieve impact op de exploitatiekosten. |
Vorm van toezicht | Regulier |
