Paragrafen

Paragraaf 6: Verbonden partijen

OV-bureau Groningen Drenthe

Doelstelling en openbaar belang

Het openbaar belang van het OV-bureau is het vormgeven van het openbaar vervoer en het aansturen van de vervoerders in het openbaar busvervoer. Op basis van de kaderstellingen van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen heeft het OV-bureau doelstellingen voor het openbaar (bus-)vervoer geformuleerd, waar vanuit het ook in 2025 zijn werkzaamheden wil verrichten.

Deelnemende partijen

Het OV-bureau is een initiatief van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen.

Bestuurlijk belang

De gemeente Groningen wordt in het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door een collegelid. Het algemeen bestuur bestaat uit 9 leden, waaronder drie collegeleden van de gemeente Groningen.

Financieel belang

De gemeente is als deelnemer voor 21% risicodragend in het OV-bureau. De provincies Groningen en Drenthe zijn dit voor respectievelijk 44% en 35%. De gemeente Groningen draagt geen jaarlijkse deelnemersbijdrage af aan het OV-bureau voor de uitvoering van het OV. Wel draagt de gemeente bij aan de exploitatiekosten van het OV-bureau als organisatie.

Financiële risico’s

2026 wordt financieel gezien een lastig jaar. Er worden verschillende financiële tegenvallers voorzien, die pijnlijke (beleids)keuzes noodzakelijk maken om uiteindelijk de begroting rond te krijgen. In de ontwerpbegroting 2026 van het OV-bureau is de ondergrens voor het weerstandsvermogen voor 2026 vastgesteld op 3,25 miljoen euro. Het OV-bureau verwacht dat het weerstandsvermogen eind 2026 3,71 miljoen euro bedraagt en dus boven de ondergrens ligt.

Relevante beleidsinformatie

Veel aandacht is de afgelopen jaren uitgegaan naar het beperken van rituitval en de verdere verduurzaming van de busvloot. Ook in 2026 worden hier stappen in gezet. Met als doel een hogere klanttevredenheid en een volledig uitstootvrij busvervoer.

Beleidsrisico

In 2026 hoopt het OV-bureau verder te werken aan het vervoerherstel sinds Corona. Dit herstel staat onder druk door de genoemde financiële tegenvallers: de dienstregeling kan niet zo ver worden uitgebreid als noodzakelijk wordt geacht om alle reizigers adequaat te kunnen vervoeren.

Een voortdurend aandachtspunt is het feit dat het drukker op de weg wordt en de maximum snelheid op steeds meer locaties in het verzorgingsgebied van het OV-bureau verlaagd wordt. Dit heeft gevolgen voor de doorstroming van het OV en een negatieve impact op de exploitatiekosten.

Vorm van toezicht

Regulier

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36