Deelprogramma 3.3: Welzijn, gezondheid, zorg en diversiteit

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Stimulering samenlevingsopbouw, Publieke gezondheid, Passende ondersteuning en Zorg en veiligheid.

Wat willen we bereiken?
(resultaten)

Wat gaan we daar voor doen?
(activiteiten)

Stimulering samenlevingsopbouw

Accommodaties en initiatieven

  • Er is een passend aanbod van sociaal-culturele accommodaties in de buurten, wijken en dorpen, aansluitend op de behoeften en kenmerken van de verschillende gebieden.
  • Het uitvoering geven aan de nota Sociaal Culturele Accommodaties 'Open naar elkaar 2023-2026', waaronder het subsidiëren van buurtaccommodaties en dorpshuizen. 
  • Via toegankelijke en laagdrempelig georganiseerde initiatieven wordt aan inwoners de mogelijkheid geboden om elkaar te ontmoeten, om deel te nemen aan activiteiten en om iets voor elkaar te kunnen betekenen.
  • Het subsidiëren van bewonersorganisaties en het ondersteunen van waardevolle initiatieven met of door inwoners. 

Samenlevingsopbouw en vrijwilligerswerk

  • Inwoners worden ondersteund bij het organiseren/uitvoeren van collectieve initiatieven in hun woonomgeving;
  • Sociale verbanden tussen inwoners in buurten, wijken en dorpen zijn versterkt;
  • Informele en formele partijen in de gebieden weten elkaar te vinden en versterken elkaar.
  • Het subsidiëren van samenlevingsopbouw. Hierbij richten we ons onder meer op het organiseren van het buurt- en opbouwwerk. 
  • Inwoners zijn actief gestimuleerd tot en ondersteund bij het verrichten van vrijwilligerswerk.

Het uitvoering geven aan de actielijn 'Ode aan de vrijwilliger 2023-2026:

  • Het subsidiëren van samenwerkingspartners die voor ons het beleid uitvoeren, zoals het steunpunt vrijwillige inzet Link050 en de vrijwilligersorganisaties Humanitas en stichting Present;  
  • Uitvoeren van een waarderingscampagne en het vieren van de dag van de vrijwilliger

Mantelzorg en eenzaamheid

  • Mantelzorgers voelen zich gesteund en gewaardeerd bij de uitvoering van hun zorgtaken;
  • Er is zichtbaarheid gegeven aan de betekenis die mantelzorgers hebben op het leven van anderen en de mogelijkheden die zij hebben om verlicht te worden in deze taken.

Uitvoering geven aan de actielijn Mantelzorg 'Van onschatbare waarde', waaronder: 

  • het subsidiëren van het Steunpunt mantelzorg (Humanitas) voor het uitvoeren van taken rondom mantelzorgwaardering en -ondersteuning; 
  • Mantelzorg onder de aandacht blijven brengen, door o.a. de website voorwiezorgjij.nl, het centraal informatiepunt voor mantelzorgers en professionals.     
  • Eenzaamheid is bespreekbaar gemaakt, alsmede wat iemand eraan kan doen, zelf of voor een ander;
  • Beroepskrachten, inwoners en andere betrokkenen zijn toegerust om mensen die met eenzaamheid kampen te herkennen en te ondersteunen.   

Het uitvoering geven aan de actielijn 'Aanpak eenzaamheid in Groningen', waaronder:

  • het continueren van interventies, activiteiten i.h.k.v. ontmoeting en verbinding;
  • organisatie van de week tegen eenzaamheid;
  • kennisdeling voor professionals.

Diversiteit en inclusie

  • De verschillende thema’s uit de Diversiteitsagenda, te weten:

- sociale acceptatie;
- zichtbaarheid;
- anti discriminatie;
- emancipatie’;
- gedeelde geschiedenis;
- mensenrechten
zijn maatschappelijk zichtbaar gemaakt en krijgen
een podium in het publieke debat.

  • Uitvoering geven aan de verschillende activiteiten uit de Diversiteitsagenda, waaronder:
  • het (mede)organiseren van evenementen en bijeenkomsten, zoals Orange the world, Keti Koti en de Pride;
  • het realiseren van o.a. vlagmomenten en het treffen van voorbereidingen voor de realisatie van twee slavernijmonumenten;
  • uitvoering geven aan het actieplan antiracisme.
  • extra inspanningen voor de emancipatie van vrouwen in minderheidsposities door stichting Jasmijn.
  • het subsidiëren van organisaties/stichtingen die een bijdrage leven aan een diverse en inclusieve gemeente, zoals discriminatie.nl/Waard, Stichting Jasmijn en COC.

Publieke gezondheid

Kansrijke Start

  • Ouders en aanstaande ouders worden zo goed mogelijk ondersteund bij een goede start van het ouderschap, zodat hun kind zich optimaal kan ontwikkelen.
  • Het informele en professionele netwerk (medisch/ sociaal) rond kinderen van -10 maanden tot 4 jaar in de wijk kent elkaar, weet de Basisstructuur (zorgpaden) en activiteiten te vinden en handelt hiernaar.
  • We hebben met JGZ en WIJ beeld van wat er speelt rondom kinderen en (aanstaande) ouders in de wijk en hebben inzicht in wat ouder en kind nodig hebben voor een optimale ontwikkeling van kinderen in de wijk en organiseren dit;
  • We professionaliseren de wijkgerichte uitvoering van Kansrijke Start en bieden passende activiteiten aan voor jonge ouders;
  • We signaleren of het netwerk in de wijk goed georganiseerd is rond VVE-verwijzingen en verbeteren waar nodig.

Leefstijl en Gedrag

  • We maken regionaal afspraken die lokaal zorgen voor een samenhangende aanpak om volwassenen te ondersteunen naar een gezond gewicht
  • We ondersteunen via een samenhangende ketenaanpak die (leefstijl)interventies uit het medisch en sociaal domein verbindt en lokaal afstemt op hun behoeften;
  • We maken regionale samenwerkingsafspraken en vertalen deze naar lokale acties die aansluiten bij de behoeften van inwoners.
  • De ketenaanpak Kind naar Gezond Gewicht (KNGG) is uitgebreid naar drie nieuwe wijken en zetten we deze voort in de bestaande drie pilotwijken, met als doel jaarlijks minimaal 90 gezinnen te bereiken.
  • We werken samen met partners in het sociaal en medisch domein in de bestaande pilotwijken en in de uitbreidingswijken en zetten daar de inzet van centrale zorgverleners voort;
  • We zetten in op leefstijl van kinderen met leefstijlinterventies.
  • Minder kinderen gebruiken alcohol, cannabis, tabak, vapes of drugs dan de afgelopen jaren.
  • Het aantal volwassenen dat problematisch alcohol drinkt daalt.
  • We voeren het Preventie & Handhavingsplan middelengebruik uit;
  • We zetten in op de omgeving rondom jongeren (gezin, school, leeftijdsgenoten en vrijetijdsvoorzieningen) in het licht van het gedachtegoed van "Opgroeien in een Kansrijke Omgeving (OKO)";
  • We zetten op minimaal tien scholen het interventieprogramma Helder op School in;
  • We breiden het aantal rookvrije plekken uit, vooral daar waar kinderen komen.

Mentale Gezondheid

  • Inwoners vinden het bespreken van mentale problemen normaler dan in 2025
  • Inwoners participeren in beleidsvorming en uitvoering;
  • Inwoners zoeken en vinden versterking van hun mentale gezondheid en ondersteuning bij mentale problemen buiten de zorgsector;
  • Inwoners met suïcidale gedachten weten waar ze hulp en ondersteuning kunnen vinden;
  • Jongeren kennen en maken gebruik van het lokale platform voor Mentale Gezondheid en in je bol en zijn tevreden over de kwantiteit en kwaliteit van het ondersteuningsaanbod;
  • Formele en informele professionals die inwoners ondersteunen bij mentale gezondheid weten hoe ze beginnende klachten kunnen signaleren en waar ze inwoners naar kunnen doorverwijzen
  • We vervolgen de activiteiten uit het actieplan mentale gezondheid jongeren uit 2024;
  • We versterken het ecosysteem mentale gezondheid in de gemeente en in de regio;
  • We communiceren over het bespreken van mentale gezondheid en bieden ondersteuning bij mentale uitdagingen;
  • We geven uitwerking aan de wettelijke verplichtingen integrale suïcidepreventie in de Wpg, in samenwerking met lokale partners

Gezonde Omgeving

  • Gezondheid wordt meegenomen in de ruimtelijke (her-) ontwikkelingen in onze gemeente
  • De GGD adviseert zo veel mogelijk aan de voorkant bij ruimtelijke planvorming en geeft advies bij vergunningen volgens de omgevingswet;
  • Team gezondheid geeft gevraagd en ongevraagd advies bij ontwikkelingen.

Passende ondersteuning

Toegang ondersteuning

  • Inwoners weten de weg naar en hebben eenvoudig toegang tot informatie en advies bij een hulpvraag;
  • (Verborgen) hulpvragen zijn tijdig gesignaleerd en op de juiste plek opgepakt.
  • Het organiseren van laagdrempelige steunpunten in de buurten, wijken en dorpen, waarbij we ons (o.a.) richten op:
    • Adequate fysieke, telefonische en digitale bereikbaarheid;
    • Zichtbaar en aanwezig zijn op voor inwoners logische vindplaatsen
  • Het outreachend te werk gaan met gebruikmaking van de inzet en expertise van samenwerkingspartners;
  • Het toeleiden van inwoners naar passende vervolgondersteuning c.q. behandeling..
  • (Specialistische) hulpvragen van inwoners zijn tijdig en op de juiste plek opgepakt en binnen de daarvoor afgesproken termijnen afgehandeld;
  • Inwoners krijgen waar nodig ondersteuning bij de vraagverheldering van de ondersteuningsbehoefte;
  • Inwoners komen met de betrokken professional(s) tot een gedragen ondersteuningsplan en houden zo veel mogelijk regie bij de uitvoering ervan;
  • Bij de uitvoering van het ondersteuningsplan wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van inzet vanuit de sociale basis.
  • Het organiseren van een toeleiding tot passende maatschappelijke ondersteuning voor inwoners met een daaraan gerelateerde ondersteuningsbehoefte, waarbij we ons (o.a.) richten op:
    • het in afstemming met huisartsen verleggen van de jeugdhulpindicaties naar de Toegang (WIJ Groningen); 
    • het tijdig afhandelen van onderzoeken;
    • het in samenspraak met de inwoner komen tot passende oplossingsstrategieën bij hulpvragen waarbij oplossingen in de sociale basis zoveel mogelijk worden benut.
  • Het organiseren van onafhankelijke cliëntondersteuning en het waarborgen van een juiste bejegening richting de inwoner (klachtenfunctionarissen).

(Preventieve) jeugdhulp

  1. Een stevige sociale basis en preventie
  1. Brede lokale basisteams die context- en gezinsgericht werken
  1. De implementatie van aanvullende integrale ondersteuning in de thuis- en schoolnabije omgeving
  1. (Preventieve)  jeugdhulp op en rond school
  1. Kwaliteitsverbetering van zo thuis mogelijke ondersteuning voor kinderen en gezinnen die opgroeien in de meest kwetsbare en ingewikkelde omstandigheden, gericht op het verminderen van uithuisplaatsingen
  1. Ontwikkelen van alternatieven voor de gesloten jeugdhulp
  1. Verbeteren van ondersteuning van inwoners in relatie tot vraagstukken rondom veiligheid in afhankelijkheidsrelaties.
  1. Participatie (van ouders, kinderen en professionals)
  1. a. Het gemeente brede beleid t.a.v. Positief Opgroeien, en de daarin gestelde doelen, wordt door vertaald in een passend netwerk van algemene toegankelijke voorzieningen per wijk gericht op het versterken van de sociale basis rondom jeugdigen en gezinnen. Uitgangspunt daarbij is dat het nabij huis is en laagdrempelig toegankelijk.

b.Continueren en intensiveren van bestaande preventieve activiteiten gericht op voorkomen jeugdhulp
c. Investeren in nieuwe preventieve activiteiten (normaliseren de-medicaliseren)

  1. We werken aan een verdere doorontwikkeling van de brede lokale basisteams. Het samenspel tussen de WIJ-teams, de preventieve onderwijs-jeugdteams en Basis Jeugdhulp wordt versterkt, verbeterd en vernieuwd.
  1. We gaan in afstemming met de regio concrete voorbereidingen treffen voor de taakgerichte inkoop van aanvullende hulp jeugd & gezin, als een soort flexibele en specialistisch schil om de basisjeugdhulp heen en passend bij de gehele transformatie van het jeugdhulplandschap.
  2. Verstevigen van de pedagogische basis op en rond scholen samen met het onderwijs en netwerkpartners ter voorkoming van jeugdhulp. Doorontwikkeling van het collectiveren van jeugdhulp in het onderwijs in samenhang met de ontwikkeling van aanvullend hulp jeugd en gezin.
  3. In regionaal verband verder vormgeven van de inkoop van een netwerk Hoogspecialistische Jeugdzorg en het hierdoor verminderen van (ongewenste) marktwerking. Het ondersteunen en versterken van de pleegzorg.
  1. Het verder realiseren van de ombouw en afbouw van de gesloten jeugdhulp en het verder ontwikkelen van kleinschalige alternatieven met de regio, Drenthe en Friesland.
  1. Concrete acties inzetten c.q. bewaken voor duurzaam herstel van de jeugdbeschermingsketen in de regio Groningen en Drenthe. Daarnaast ook het toekomstgericht door ontwikkelen van de proeftuinen Kind- en gezinsbescherming in Vinkhuizen, gemeente Westerkwartier en Westerwolde in lijn met het landelijke toekomstscenario. En borgen van de geleerde lessen.
  1. Het organiseren van een actieve vorm van participatie van jeugdigden (of voorheen jeugdigen met ervaring met jeugdzorg) en ouders bij de trajecten rondom verstevigen lokale WIJ-teams, aanvullende hulp jeugd en gezin en het netwerk Hoogspecialistische zorg.

Maatschappelijke ondersteuning (incl. GON)

  • Inwoners met (ernstige) belemmeringen in de redzaamheid krijgen passende ondersteuning in de vorm van een Wmo-voorziening;
  • de geboden ondersteuning is aansluitend op de hulpvraag en de persoonlijke situatie van de inwoner;
  • Inwoners kunnen zich langer vanuit de eigen thuissituatie - dan wel zo thuis mogelijk - redden in het alledaagse en blijven naar mogelijkheden en behoefte meedoen in het maatschappelijk verkeer;
  • Inwoners die beschermd wonen stromen zo duurzaam mogelijk uit, waar van belang met passende vervolgondersteuning.
  • Het organiseren van en het toezien op de uitvoering van de taken i.h.k.v. de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), waarbij we ons (o.a.) richten op:
    • het verlenen van Huishoudelijke Hulp, Begeleiding, Beschermd Wonen en hulpmiddelen en voorzieningen;
    • het toezicht houden op een rechtmatige toekenning van ondersteuning.

We vervolgen de activiteiten voor beschermd wonen en zetten o.a. in op:

  • Inzet van uitstroomregisseurs via de Toegang BW: zij pakken 'uitstroom casuïstiek' op en verspreiden kennis onder de indicatiestellers;
  • Het afgeven van passende beschikkingen en daarmee ook langdurige indicatie. Zo heeft de inwoner niet elk gesprek een ‘keuring’ of zijn/haar indicatie nog wel doorloopt, maar gaan tussentijdse gesprekken over het behalen van doelen en wat daar nog voor nodig is;
  • Het realiseren van voorzieningen die helpen bij een duurzame uitstroom uit Beschermd Wonen;
  • Het organiseren van begeleiding op maat richting zelfstandig(er) wonen;
  • Het voorkomen van herinstroom door tijdige ondersteuning.

Ouderenhuisvesting

  • In relevante projecten met betrekking tot nieuwbouw en wijkvernieuwing zijn concrete afspraken gemaakt over de (ver)bouw van geclusterde woningen voor ouderen;
  • Realiseren van woonleefconcepten met community care voor ouderen waarin ook zwaardere vormen van zorg kan worden geboden.
  • Geclusterd wonen voor senioren standaard onderdeel maken van projectadvisering (op relevante locaties) en opnemen in de opdracht;
  • Doorontwikkelen en implementeren van het afwegingskader en de digitale kaart voor woonzorglocaties ouderen;
  • Uitwerken van de vraagstukken die samenhangen met woonleefconcepten en op basis daarvan sectoroverschrijdende afspraken maken met betrokken partijen ten aanzien van rol en (financiële) verantwoordelijkheid;
  • Opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak met het doel bewustwording en doorstroming van ouderen te stimuleren.

Huisvesting (o.a. uitstromers uit) Beschermd Wonen/Maatschappelijke opvang

  • Voor inwoners die tijdelijk niet zelfstandig wonen en te maken hebben met BW, MO, of andere vormen van wonen met zorg zijn met corporaties en betrokken zorgaanbieders afspraken gemaakt over de wijze waarop en de mate waarin passende woonvormen (zoals kleinschalig geclusterd wonen) ontwikkeld kunnen worden.
  • Het met samenwerkingspartners onderzoeken op welke wijze de ontwikkeling van één of twee pilots kleinschalig geclusterd (community) wonen kunnen worden gefaciliteerd;
  • Het inventariseren, ontwikkelen en waar nodig faciliteren van interventies die spelen rondom specifieke woonbehoeften;
  • Het maken van afspraken met de regiogemeenten over een evenwichtige verdeling van aandachtsgroepen over de Groninger gemeenten.

Zorg en veiligheid

Maatschappelijke opvang

  • De (risicogroep van de) populatie dak- en thuislozen is in beeld en waar nodig wordt er tijdig geschakeld met de keten 'preventie - zorg - veiligheid';
  • Als gevolg van het voorgaande is de instroom in de maatschappelijke opvang zo beperkt mogelijk gebleven;
  • Dak- en thuislozen ontvangen passende hulp (i.r.t. onder meer huisvesting/opvang, inkomen/schulden en dagbesteding).
  • We gaan navolging geven aan het actieplan dakloosheid en zetten o.a. in op:
  • Het inrichten van een casustafel buitenslapers;
  • Het bevorderen van de doorstroom uit de MO;
  • Bieden van outreachende zorg;
  • Scheiden van wonen en zorg;
  • Faciliteren van onconventionele woonvormen;
  • Educatie en tegengaan stigmatiserende beeldvorming.

Huiselijk geweld en kindermishandeling

  • Alle vormen van huiselijk geweld worden zo snel en adequaat mogelijk gesignaleerd;
  • Slachtoffers zijn tijdig in een stabiele, veilige situatie gebracht
  • Alle betrokkenen krijgen passende hulp.

(Lokaal) Uitvoering geven aan het actieplan 'In Groningen is iedereen veilig thuis', met onder meer:

  • brede publiekscampagne, laagdrempelig steunpunt geweld tegen vrouwen, deskundigheidsbevordering brede groep professionals, e.a.;

(regionaal) Uitvoering geven aan de aanpak van seksueel geweld en de aanpak ouderenmishandeling

(regionaal) Het faciliteren van meerdere voorzieningen en trajecten, waaronder:

  • de Vrouwenopvang, Veilig Thuis en het Centrum Seksueel Geweld;
  • Carrouselgroepen voor plegers, Intensief Casemanagement en Kindhulpverlening bij huisverboden, ambulante systeeminterventie.

Onbegrepen gedrag en weerbaarheid

  • Personen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid zijn vroegtijdig in beeld;
  • De weerbaarheid en veerkracht van jongeren en jongvolwassenen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid is vergroot;
  • Personen die een risico vormen op het domein van zorg- en veiligheid (en niet ontvankelijk zijn voor zorg of ondersteuning), ontvangen passende ondersteuning.
  • De Aanpak Voorkoming Escalatie is geïmplementeerd.
  • Uitvoering geven aan het actieplan onbegrepen gedrag (inclusief het programma Grip op Onbegrip). We zetten onder andere in op:
  • Uitvoering geven aan het meerjarig programma 'preventie met gezag';
  • We richten een lokaal AVE-model in;
  • We trainen casus- en procesregisseurs in de AVE-methodiek;
  • Professionals gaan de AVE-methodiek implementeren in het reguliere werkproces.

Prestatie-indicator(en)

I: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. kwaliteit dienstverleningsstructuur

Resultaten

Prestatie-indicator(en)

  • Voorzieningen en regelingen zijn laagdrempelig georganiseerd en toegankelijk;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft te weten waar te moeten zijn met een hulpvraag;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft snel tij zijn geholpen bij een hulpvraag;
  • De dienstverlening is gericht op de leefwereld van de inwoner en sluit aan bij de aard en context van diens hulpvraag.
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft zich serieus genomen te hebben gevoeld door de medewerker;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft samen met de medewerker te hebben gezocht naar een passende oplossing.

Prestatie-indicator(en)

Behaald
2022

Behaald
2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

% Perceptie weten waar te moeten zijn

76%

79%

> 80%

> 80%

% Perceptie snel geholpen bij hulpvraag

70%

74%

> 80%

> 80%

% Perceptie serieus genomen door medewerker

85%

87%

> 85%

> 85%

% Perceptie samen gezocht naar oplossing

79%

84%

> 85%

> 85%

Toelichting
De bovenstaande vier prestatie-indicatoren komen allen uit het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo (OIS Groningen). Deze wordt 1x per jaar afgenomen onder een substantieel deel van de inwoners met een Wmo-voorziening in het voorgaande jaar. Er wordt nog onderzocht of dit een meer continu-meting kan worden. In 2020 is dit onderzoek i.v.m. de Coronapandemie niet uitgevoerd. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we naar het onderliggende onderzoeksrapport.

II: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. kwaliteit geboden ondersteuning

Resultaten

Prestatie-indicator(en)

  • Er is een adequaat ondersteuningsaanbod voor inwoners voor wie de redzaamheid anders (ernstig) wordt belemmerd;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft dat de geboden ondersteuning past bij de hulpvraag;
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft dat de kwaliteit van de geboden ondersteuning goed is;
  • De geboden ondersteuning en/of zorg draagt bij aan het kunnen (blijven) participeren in het alledaagse.
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft door de geboden ondersteuning de dingen die men wil beter te kunnen doen (eigen regie);
  • % Inwoners (18 jaar e.o.) met een Wmo maatwerk voorziening dat aangeeft door de geboden ondersteuning zich beter te kunnen redden (zelfredzaamheid).

Prestatie-indicator(en)

Behaald
2022

Behaald
2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

% Perceptie ondersteuning passend bij hulpvraag

83%

83%

> 85%

> 85%

% Perceptie kwaliteit geboden ondersteuning goed

83%

80%

> 85%

> 85%

% Perceptie meer eigen regie door ondersteuning

82%

80%

> 85%

> 85%

% Perceptie hogere zelfredzaamheid door ondersteuning

84%

83%

> 85%

> 85%

Toelichting
De bovenstaande vier prestatie-indicatoren komen allen uit het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo (OIS Groningen). Deze wordt 1x per jaar afgenomen onder een substantieel deel van de inwoners met een Wmo-voorziening in het voorgaande jaar. Er wordt nog onderzocht of dit een meer continu-meting kan worden. In 2020 is dit onderzoek i.v.m. de Coronapandemie niet uitgevoerd. Voor meer achtergrondinformatie verwijzen we naar het onderliggende onderzoeksrapport.

Achtergrondinformatie t.a.v. beroep op ondersteuning en/of zorg

Kengetallen

Behaald 2022

Behaald 2023

Behaald 2024

Entree en toegang WIJ-Groningen

Aantal geregistreerde meldingen entree stichting WIJ-Groningen

33.236

35.873

% Meldingen WIJ-Groningen dat is afgehandeld via inzet 'eigen netwerk' en/of 'sociale basis'

52%

43%

Aantal meldingen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot onderzoek)

15.830

18.923

% Meldingen dat is doorgezet naar een wettelijke melding (en leidt tot een onderzoek

48%

53%

Jeugdwet (Jw)

Aantal personen met een traject Basis Jeugdhulp (BJH) in het lopende jaar

-

-

Aantal personen met tenminste één voorziening i.h.k.v. de Jeugdwet in het lopende jaar

5.459

5.162

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Huishoudelijke Hulp' i.h.k.v. de Wmo

6.210

6.261 *

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Begeleiding'(incl. GON) i.h.k.v. de Wmo

3.338

3.210

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Hulpmiddelen' i.h.k.v. de Wmo

2.695

2.599

Aantal personen met tenminste één voorziening 'Beschermd Wonen' i.h.k.v. de Wmo

964

986

Opvang en Veilig Thuis

Aantal geregistreerde dakloze personen in de Provincie Groningen

708

805

1.339**

Aantal meldingen van kindermishandeling bij Veilig Thuis

744

964

Aantal meldingen van huiselijk geweld bij Veilig Thuis

904

1007

          998

* Betreft per 2023 enkel indicaties i.v.m. nieuw contract
** “De Monitor Dakloosheid Groningen brengt in opdracht van centrumgemeente Groningen geregistreerde  dakloosheid in de provincie Groningen in beeld; daarbij wordt aangesloten bij de landelijke telmethode volgens ETHOS (NB. European Typology of Homelessness and Housing Exclusion). Zie rapport Monitor Dakloosheid Groningen: https://publicaties.oisgroningen.nl .”

Prestatie-indicator(en)

Behaald
2022

Behaald
2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

Zorg en veiligheid

Aantal jeugdigen met een beschermingsmaatregel

612

557

410

Aantal jeugdigen dat uit huis geplaatst wordt

72**

82

Aantal mensen in LVV-Groningen

180

<100

<100

Aantal personen die tijdelijk verblijven in de vrouwenopvang, inclusief kinderen en jongeren tot 17 jaar

124

111

<140

Aantal huisverboden

22

26

31

>25

>25

Aantal meldingen seksueel geweld (regio)

337

357

401

>350

>375

Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36