Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden economische ontwikkeling, ruimtelijk-economische ontwikkeling, grondzaken en overige economie.

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Doel 1: Het behouden en creëren van werkgelegenheid

Het behouden en creëren van duurzame en innovatieve werkgelegenheid & Faciliteren van toekomstige economische groei

Ruimtelijk

  • Ruimte voor economie wordt onderdeel van de voorzieningenvisies voor de wijkvernieuwingswijken; 
  • Westpoort en de bedrijventerreinen De Eems en Meerpoort (bij Meerstad) zijn aangewezen als uitbreidingslocaties voor bedrijvigheid. Woningbouw is hier niet toegestaan;
  • We voeren het Vestigingskader uit voor de verkoop van kavels op bedrijventerreinen.

Marketing

  • We versterken het merk Groningen door samen te werken met de provincie, het Akkoord van Groningen, het Nationaal Programma Groningen en bedrijvenverenigingen. Dit gebeurt via een nieuwe Destination Marketing Organisatie (DMO), waarin Marketing Groningen en Merkpartners Groningen zijn samengevoegd;
  • We verbeteren de zichtbaarheid van baankansen via gezamenlijke branding en campagnes. Tegelijkertijd vergroten we het bewustzijn bij werkgevers over het belang van actieve werving, stages en traineeships;
  • Om talent van alle niveaus aan te trekken en te behouden, verbinden we werkgevers, onderwijsinstellingen en andere partners. De arbeidsmarktcampagne die in 2025 is gestart, zetten we voort.

Internationaal

  • We zetten de gemeente-brede Duitslandtafel voort als structureel platform voor strategische afstemming, kennisuitwisseling en gezamenlijke projectontwikkeling met Duitse partners, met betrokkenheid van zowel interne als externe stakeholders;
  • We ondersteunen de opvolging van de innovatiemissie uit 2025 naar Schotland, door het faciliteren van vervolgacties en het versterken van de samenwerking tussen bestuurders, kennisinstellingen en bedrijven. Hiervoor organiseren we jaarlijks 2 wrap-ups;
  • We werken verder aan de uitvoering van de integrale jaaragenda voor internationale betrekkingen;
  • We evalueren de prioritaire thema’s in de samenwerking met Duitsland, zoals energietransitie, mobiliteit, gezondheidszorg en cultuur, en actualiseren deze waar nodig op basis van nieuwe kansen en verzoeken.

Lokaal Ondernemerschap wordt onderdeel van de VTE agenda van de gemeente Groningen. Onderstaande punten zullen hier onder anderen in naar voren komen:

  • We evalueren de pilotfase van de GRO Studio en nemen besluiten over het vervolg;
  • We ontwikkelen het Kompas Lokale Economie als richtinggevend instrument. Hieronder vallen ook de Stadmakers die zich bezig houden met leegstand en het stimuleren innovatief ondernemerschap;
  • We implementeren het stadskwartier rondom de Gelkingestraat en Oosterstraat.

Doel 2: Van economische groei naar brede welvaart

Investeren in de economie van morgen 

Kaveluitgifte en campussen

  • Uitgifte van bedrijfskavels vindt plaats op basis van het in 2025 vastgestelde vestigingskader. Belangrijke criteria zijn: eindgebruiker in beeld en de bijdrage aan de lokale en/of regionale economie en de werkgelegenheid; 
  • Samen met onze partners in het Akkoord van Groningen en het NPG blijven we investeren in de groei van de campuslocaties Healthy Ageing Campus (UMCG e.o.), Vitaliteitscampus (Kardinge), ICT Campus Niemeyer Open, Duurzaamheidscampus Suikerzijde en Campus Zernike. We voeren het masterplan Campussen uit, gericht op gebiedsontwikkeling en thematische specialisatie en samenwerking;
  • Op basis van de 'Groningse workmix' programmeren we werk in (nieuwe) woonwijken Suikerzijde, Stadshavens en Meerstad, en voegen we passend werkprogramma toe op het Stationsgebied, Europapark en Corpus den Hoorn-zuid.

Impact ondernemerschap
Op basis van Actieprogramma Impact Ondernemen 2025-2028 volgen we de volgende actielijnen:

  • We betrekken het bedrijfsleven bij maatschappelijke vraagstukken  door bestaande initiatieven te verbinden, nieuwe ideeën te stimuleren en goede voorbeelden zichtbaar te maken. Via een platform brengen we ondernemers en maatschappelijke organisaties met elkaar in contact;
  • We ondersteunen Impact Ondernemers  met trainingen in samenwerking met Impact Noord en lokale bedrijven. We koppelen hen aan investeerders, verkennen een Impact Fonds met Nij Begun, faciliteren een broedplaats en verbeteren de communicatie via een centrale website met alle relevante informatie;
  • We werken samen met ondernemers aan de ontwikkeling van inwoners  door periodieke gesprekken te voeren, knelpunten te signaleren en de aansluiting tussen zorg en re-integratie te verbeteren. Ontwikkeltrajecten maken we toegankelijk via een Open House-constructie en we ontwikkelen samen met partners doorlopende leer- en ontwikkellijnen;
  • We versterken het Platform Goed Inkopen  om regionale Impact Ondernemers beter te ondersteunen en kennisdeling te stimuleren. We bieden MVOI-trainingen aan onze inkopers, en tijdens het evenement Inkoop Meets Impact  brengen we professionals en ondernemers samen;
  • We versterken het Impact Ondernemerschap in de regio  door samen te werken met landelijke initiatieven en noordelijke overheden. Een voorbeeld hiervan is de Noordelijke Impact Day, waar partners uit het ecosysteem samenkomen om kennis te delen, nieuwe verbindingen te leggen en plannen te maken voor het komende jaar.

Gezondheidseconomie

  • We werken samen met de LifeCooperative en onze stakeholders aan het versterken van het ecosysteem via de industrieagenda LifeSciences voor 2025–2035;
  • In 2026 vindt de gezondheidstop plaats in Groningen;
  • We intensiveren de samenwerking met Noord-Duitse regio’s, met name Hamburg;
  • We schalen de regionale agenda Gezondheidseconomie op naar een brede Noord-Nederlandse aanpak, gericht op integrale samenwerking en regionale versterking. Hierbij werken we toe naar een Noord-Nederlandse Strategische Agenda Gezondheidseconomie voor de komende 5 jaar;
  • We intensiveren de samenwerking tussen EZ en DMO. Waarbij we proeftuinen inzetten voor digitale en technologische toepassingen bij gezondheidsvraagstukken. Initiatieven zoals Health Data Valley  en de AI-Factory  worden verder ontwikkeld. Daarbij wordt gewerkt aan de regionale gezondheidstop in 2026 als vervolg op de top van 2025;
  • We versterken het arbeidsmarktvraagstuk binnen de lifescience sector via de LifeAcademy en skillsprogramma’s in samenwerking met de onderwijsinstellingen, onze stakeholders en het bedrijfsleven. Tegelijkertijd zetten we in op het werven, behouden en scholen van zorgprofessionals, in nauwe samenwerking met onderwijs- en zorginstellingen en bestaande programma’s;
  • We voeren gerichte marketing- en positioneringsactiviteiten uit om Groningen te profileren als (inter)nationale innovatiehotspot in de gezondheidseconomie.

Digitalisering

  • We versterken het digitale ecosysteem in Noord-Nederland door de samenwerking tussen onderwijsinstellingen, ondernemers en overheden te intensiveren;
  • We richten ons op het stimuleren van kennisontwikkeling en het ondersteunen van nieuwe initiatieven op het snijvlak van digitalisering en sectoren zoals gezondheid en energie;
  • We zetten in op de digitalisering van het Groningse mkb;
  • We investeren in het vergroten van de IT-talentpool;
  • We voeren gerichte promotieactiviteiten uit om Groningen te positioneren als een toonaangevende regio op het gebied van digitale innovatie.

Vergroenen, biodiverser maken en verduurzamen van bedrijventerreinen

Algemeen

  • We zetten in op het versterken van integrale samenwerking binnen lopende projecten en werken samen met ondernemers en ondernemersverenigingen aan het verbeteren, verduurzamen en vergroenen van de bedrijventerreinen;
  • Er liggen kansen en opgaven op het gebied van de energietransitie, hittestress, wateroverlast, mobiliteit, verblijfskwaliteit van de openbare ruimte en verbetering van bedrijfsvastgoed. Aan de hand van ambitiewebsessies halen we de behoefte met betrekking tot deze thema's op bij ondernemers; 
  • Samen met RGA en de provincies Groningen en Drenthe werken we aan de oprichting van een herstructureringsmaatschappij. 

Energietransitie

  • In afstemming met project toekomstbestendige bedrijventerreinen werken we vanuit project Groningen Stroomt Door aan gebiedsgerichte energieoplossingen om netcongestie het hoofd te bieden;
  • We organiseren excursies en bijeenkomsten over de waterstoftransitie om kennisdeling en bewustwording te bevorderen;
  • We werken samen met het programma Energie aan meerdere projecten om netcongestie problemen te verzachten;
  • We stimuleren het bedrijfsleven actief om het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen, onder andere via gerichte acties en voorlichtingsactiviteiten.

Water

  • We werken samen met Stadsbeheer aan het voorkomen van wateroverlast, bijvoorbeeld door het afkoppelen van hemelwater;
  • Indien uit onderzoek blijkt dat er te weinig bewustzijn/actie in het bedrijfsleven is op het verminderen van het gebruik van drinkwater starten we een campagne. liefst ism het waterbedrijf.

Op naar een volledig circulaire economie

Circulariteit
Op basis van de Strategie werklocaties en de uitvoeringsagenda Circulaire economie werken we aan:

  • Behoud en uitbreiding van ruimte voor circulaire bedrijvigheid op bedrijventerreinen in beleid;
  • Faciliteren van ruimte voor het realiseren van circulaire hubs (o.a. textielhub, en circulaire activiteiten rondom de afvalwegbrengstations);
  • Continueren van onze inzet samen met bedrijvenverenigingen en ondernemers voor de pilots omtrent ketensamenwerking en reststromengebruik op bedrijventerreinen;
  • Vanuit de Agenda landelijk gebied werken we aan het toekomstbestendig maken van landbouw met onder andere het thema kringlooplandbouw.

Projecten en samenwerkingen

  • Wij dragen actief bij aan de verdere ontwikkeling van het project ‘Gezond eten uit de omgeving’. Als kwartiermaker en in nauwe samenwerking met het lokale bedrijfsleven en convenantpartners stimuleren we de economische groei van de korte voedselketen;
  • Samen met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven verkennen we strategische vraagstukken voor de toekomst. Waar nodig brengen we vraag en aanbod bijeen en creëren we ruimte om thema’s als circulariteit en maatschappelijke impact sterker te verankeren in het onderwijsprogramma;
  • Met marktleiders zetten we in op betekenisvolle inkoop. Intern bevorderen we kennisdeling, en extern organiseren en faciliteren we inspirerende kennissessies voor uiteenlopende organisaties;
  • We werken aan het vergroten van bewustwording binnen de markt, waarbij de praktische uitvoering in nauwe samenwerking met Circulair Groningen plaatsvindt.

Doel 3: Economische voorzieningen groeien mee met de groei van de gemeente

Vitale en toekomstbestendige centrumgebieden met een prettig verblijfsklimaat

  • Samen met betrokken marktpartijen geven we uitvoering aan de wijkvoorzieningenvisies voor Selwerd, De Wijert, Indische buurt en Lewenborg;  
  • Met ondernemers en andere stakeholders geven we invulling aan het in 2025 gepresenteerde toekomstperspectief voor de binnenstad;
  • We werken een pakket (juridisch-planologische) maatregelen uit, waaronder een aangepaste horecacategorisering, de herinvoering van een exploitatievergunning voor nieuwe horeca en beleid voor supermarkten in de binnenstad.

Stimuleren en faciliteren van 'Werk in de Wijk'

  • Vanuit de ' Groningse workmix ' wordt in gebiedsontwikkelingen 10-15% van de wijk gereserveerd voor m2 werken.  

Versterken en vergroenen bovenwijkse voorzieningencentra

  • Voor winkelcentrum Paddepoel is een overeenkomst gesloten met de winkeliers en een ontwikkelaar. Het winkelcentrum wordt grootschalig gerenoveerd. Er komen onder andere een gebouwde parkeervoorziening en nieuwe woningen. Daarnaast wordt de openbare ruimte groener ingericht;
  • Voor het Haderaplein en omgeving in Haren is een plan opgesteld voor de toevoeging van een supermarkt en de herinrichting en het vergroenen van de openbare ruimte;
  • Voor het gebied tussen het hoofdstation en de Vismarkt, De Gele Loper, worden maatregelen getroffen en activiteiten georganiseerd die bijdragen aan het veiliger en leefbaarder maken van dit gebied;
  • Voor de Vismarkt en A Kerkhof werken we aan een toekomstbeeld. Daarvoor worden eerst de kansen, eisen, ambities en wensen in beeld gebracht.

In Groningen is volop ruimte voor ontspanning

Samen met ondernemers, de cultuursector en Marketing Groningen werken we aan het versterken van de VrijeTijdseconomie (VTE) naar de toekomst.

  • We zetten in op het versterken van de leefomgeving, werkgelegenheid en arbeidsmarkt door de vrijetijdseconomie strategisch te benutten;
  • We verbeteren de wisselwerking tussen stad en ommeland door Groningen gezamenlijk te profileren als een aantrekkelijke plek van rust én reuring;
  • We stimuleren en professionaliseren ondernemerschap via nauwe samenwerking tussen ondernemers, de cultuursector, overheden en Marketing Groningen. Dit omvat ook de opschaling van Groninger Congressen Alliantie naar Groningen Conventions;
  • We zetten ons in om de programmering van cultuur en evenementen op peil te houden en waar mogelijk te versterken;
  • We benutten regionale “parels” en vullen deze aan om aantrekkelijk te zijn voor bovenregionale bezoekers;
  • We spreiden de druk op populaire locaties door het vrijetijdsaanbod te verbreden en de diversiteit ervan te vergroten.

Grondzaken: Zie Paragraaf 7: Grondbeleid .

Overige economie

Het uitvoeren van projecten door het Fonds Ondernemend Groningen.

  • We dragen jaarlijks bij aan het Fonds Ondernemend Groningen.

I: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. Economische groei en werkgelegenheid

Resultaten

Prestatie-indicator(en)

  • Het behouden en creëren van duurzame en innovatieve werkgelegenheid & Faciliteren van toekomstige economische groei
  • Aantal uitgevoerde bedrijfsbezoeken;
  • Aantal adviesgesprekken horeca;
  • Aantal projecten ondersteund;
  • Aantal bedrijven geparticipeerd in door ons opgezette activiteiten.

Prestatie-indicator(en)

Behaald
2022

Behaald
2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

Aantal uitgevoerde bedrijfsbezoeken

510

590

605

600

600

Aantal adviesgesprekken horeca

750

1.000

800

1.200

1.200

Aantal projecten ondersteund

102

106

131

103

103

Aantal bedrijven geparticipeerd in door ons opgezette activiteiten

265

350

735

750

750

Toelichting
Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Aantal bedrijven geparticipeerd in door ons opgezette activiteiten:

Toelichting : In 2024 is een aangepaste definitie gehanteerd dan eerdere jaren. In het kort houdt dit in dat partijen die belangen behartigen van meerdere bedrijven voorheen als één geteld werden, nu als het aantal bedrijven dat ze behartigen zijn meegeteld.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36