Programma 1: Economie en Ruimte

Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Een gezonde economie biedt kansen aan inwoners op het gebied van werk en inkomen. Dit draagt bij aan financiële zekerheid en zorgt voor sociale cohesie. We streven naar economische groei en werkgelegenheid die bijdragen aan groene en eerlijke brede welvaart voor onze inwoners.  Daarbij zijn gelijke kansen voor alle Groningers het uitgangspunt. Samen met alle stakeholders uit het onderwijs en bedrijfsleven, werken we daarvoor aan een arbeidsmarkt met ruimte voor duurzame ontwikkeling van talent op alle niveaus.
Samen met ondernemers en kennisinstellingen werken we aan een toekomstbestendige economie en voeren we actief en zorgvuldig regie op ruimtelijke ordening. We zetten daarbij in op het verbeteren, vergroenen en verduurzamen van onze werklocaties, vitale en toekomstbestendige winkelgebieden en voorzieningen.

De mate van economische groei hangt sterk af van de beschikbaarheid van economische randvoorwaarden. Schaarste wordt daarin een steeds grotere uitdaging. Nu de groei van het aantal banen afneemt, zwakt ook de krapte op de arbeidsmarkt iets af. Wel verwachten we ook voor 2026 een toenemende schaarste op o.a. elektriciteit, water en grondstoffen. Dit vraagt om innovatieve oplossingen en een nieuw kijk op de economie, waarin we verwachten dat lokaal ondernemerschap en korte keten aanpak een steeds belangrijkere rol gaat vervullen. Met ons vestigingskader sturen we op afgewogen keuzes bij uitgifte van onze bedrijfskavels.


Met onze economische agenda 2023-2026 spelen we in op de kansen die de grote transities energie, gezondheid en digitalisering ons bieden. We streven naar een volledig circulaire economie en investeren vanuit impact ondernemen in een meer inclusieve en duurzame economie. We willen binnen de grenzen blijven van wat onze planeet aankan én binnen de grenzen van wat maatschappelijk verantwoord is.

De speerpunt-sectoren van de gemeente zijn Energie, ICT en Life-science & Health en zijn bepalend voor de wijze waarop we bedrijvigheid ruimtelijk faciliteren en landbouwtransitie in het buitengebied vormgeven. Nieuw speerpunt vanuit de economische agenda Nij Begun is de vrijetijdseconomie.

Doelen Deelprogramma 1.1: Economie en werkgelegenheid

Het deelprogramma Economie en werkgelegenheid heeft de volgende doelen: 

  1. Het behouden en creëren van werkgelegenheid; 
  2. Van economische groei naar brede welvaart; 
  3. Economische voorzieningen groeien mee met de groei van de gemeente. 

Effectindicator(en)

Met de volgende effectindicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.

I: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'Werkgelegenheid'

Doelen

Effectindicator(en)

Het behouden en creëren van werkgelegenheid

  • Totaal aantal arbeidsplaatsen in gemeente Groningen;
  • Ontwikkeling aantal banen in de energie sector;
  • Ontwikkeling aantal banen in de ICT sector (digitale economie);
  • Ontwikkeling aantal banen in Life science & Health (gezondheidseconomie).

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Totaal aantal arbeidsplaatsen in gemeente Groningen

Toelichting : Bij het opstellen van de begroting 2025 werd verwacht dat de stijging van 2023 zou doorzetten. Inmiddels is bekend dat de groei in 2024 is afgevlakt en laten prognoses van het UWV een verdere afvlakking van de groei zien tot 2027 . Regio Groningen volgt in die prognoses het landelijk gemiddelde van 1,1% groei tussen 2024 en 2027 .
De werkgelegenheidscijfers voor 2022 en 2023 zijn ook bijgesteld naar aanleiding van het werkgelegenheids onderzoek van 2024.

Ontwikkeling aantal banen in de energie sector

Toelichting : De energie sector binnen de gemeente kent sinds 2022 een relatief sterke groei. Met de investeringen en inzet op onder anderen waterstof, verwachten we dat de sterke groei de komende jaren zal doorzetten.

Ontwikkeling aantal banen in de ICT sector (digitale economie)

Toelichting : Prognoses van het UWV stellen dat de informatie en communicatie sector het snelst zal groeien tussen 2024 en 2027. Ondanks de beperkte groei in 2024 verwachten we dat de groei de komende jaren de landelijk voorspelde trend zal volgen

Ontwikkeling aantal banen in Life science & Health (gezondheidseconomie)

Toelichting : We verwachten dat de groei van Speerpuntsector Life science & Health gemiddelde groei van het totaal aantal banen zal volgen.

II: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'Economische groei'

Doelen

Effectindicator(en)

Van economische groei naar brede welvaart

  • Totaal aantal arbeidsplaatsen in gemeente Groningen;
  • aantal banen op kantoorlocaties;
  • aantal banen op bedrijventerreinen;
  • aantal banen in de binnenstad;
  • aantal banen in kennisgebied;
  • aantal banen in gemengd gebied;
  • aantal banen in overige gebieden.

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Totaal aantal arbeidsplaatsen in gemeente Groningen

Toelichting : Bij het opstellen van de begroting 2025 werd verwacht dat de stijging van 2023 zou doorzetten. Inmiddels is bekend dat de groei in 2024 is afgevlakt en laten prognoses van het UWV een verdere afvlakking van de groei zien tot 2027 . Regio Groningen volgt in die prognoses het landelijk gemiddelde van 1,1% groei tussen 2024 en 2027 .
De werkgelegenheidscijfers voor 2022 en 2023 zijn ook bijgesteld naar aanleiding van het werkgelegenheids onderzoek van 2024.

III: Relatie doelen en effectindicatoren t.a.v. 'Voorzieningen'

Doelen

Effectindicator(en)

  • Economische voorzieningen groeien mee met de groei van de gemeente
  • Aantal toeristische overnachtingen;
  • Bruto vloeroppervlak bedrijfsruimte in m2;
  • Bruto vloeroppervlak kantoorruimte in m2;
  • Leegstaand bruto vloeroppervlak bedrijfsruimte in % ;
  •  Leegstaand bruto vloeroppervlak kantoorruimte in %;
  • Winkelvloeroppervlakte detailhandel in m2;
  • Winkelvloeroppervlakte horeca in m2;
  • Winkelvloeroppervlakte diensten in m2; 
  • Leegstaand detailhandel en horeca in %.

Effectindicator(en)

Behaald 2022

Behaald 2023

Behaald 2024

Beoogd 2025

Beoogd 2026

Beoogd 2027

Aantal toeristische overnachtingen

631.900

631.900
(2022)

701.100 (2023)

750.000

825.000

900.000

Bruto vloeroppervlak bedrijfsruimte in m 2

1.721.596

1.709.008

1.723.691

1.785.168

1.819.459

1.867.133

Bruto vloeroppervlak kantoorruimte in m 2

1.160.659

1.146.680

1.166.951

1.163.621

1.171.943

1.172.324

Leegstaand bruto vloeroppervlak bedrijfsruimte in %

1,46%

2,2%

3,55%

4,8%

5,2%

5,5%

Leegstaand bruto vloeroppervlak kantoorruimte in %

3,49%

3,9%

5,31%

5,5%

5,2%

5,5%

Winkelvloeroppervlakte detailhandel in m 2

459.279

456.090

450.280

438.092

435.165

431.598

Winkelvloeroppervlakte horeca in m 2

72.296

75.675

75.373

75.801

76.102

76.553

Winkelvloeroppervlakte diensten in m 2

28.742

29.336

29.960

30.432

30.855

31.240

Leegstaand detailhandel en horeca in %

3,9%

2,9%

3,3%

4,9%

5,0%

5,2%

* Resultaten worden elk jaar met een jaar vertraging opgeleverd. 

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Aantal toeristische overnachtingen

Toelichting : We verwachten een groei in het aantal overnachtingen de komende jaren door investeringen in de sector vanuit de markt en overheid. De aanlevering van de data over het aantal toeristische overnachtingen heeft altijd een jaar vertraging. Voor 2024 zijn nog geen cijfers bekend omdat nog veel hotels en B&B bedrijven het aantal overnachtingen niet heeft doorgegeven. 

Bruto vloeroppervlak kantoorruimte in m2

Toelichting : voor kantoren is sprake van een vervangingsmarkt: incourant aanbod verdwijnt, veelal door transformatie. Hierdoor ontstaat ruimte voor nieuwbouw op centrum/stedelijke locaties en OV-knooppunten.

Leegstaand bruto vloeroppervlak kantoorruimte in %

Toelichting : De leegstand wordt voornamelijk veroorzaakt door een beperkt aantal panden met een grote oppervlakte die niet langer courant zijn. Hierdoor is de ontwikkeling van de leegstand sterk afhankelijk van de herbestemming van deze panden. Eén grote locatie die momenteel leegstaat, wordt gesloopt en herontwikkeld tot woningbouwlocatie. Daarnaast speelt de investeringsbereidheid van vastgoedeigenaren een belangrijke rol, mede vanwege de verplichting om uiterlijk in 2030 te voldoen aan energielabel A.

Relevante beleidsnota's

Lasten, baten en saldo

46.004

32,3%

9.291

11,3%

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36