Ontwikkelingen in de bedrijfsvoering
Outsourcing ICT
De gemeente geeft invulling aan haar herijkte ICT sourcingstrategie waarbij op de langere termijn is gekozen voor multisourcing. Dat houdt in dat de totale ICT-diensten worden opknipt in kleinere percelen en worden ondergebracht bij gespecialiseerde bedrijven voor specifieke onderdelen dan wel dat je de percelen zelf gaat uitvoeren. Het programma Aanbesteding ICT-diensten richt zich op het aanbesteden van de verschillende percelen en het borgen van de samenhang met percelen die de gemeente weer zelf doet. Het programma Transities richt zich op het succesvol implementeren van de her aanbestede ICT-diensten. De aanbesteding van het eerste perceel is in 2024 afgerond en het implementatietraject vindt plaats in 2025. De aanbestedingen van de volgende twee percelen zijn gepubliceerd en worden in 2025 afgerond, waarna het implementatietraject plaatsvindt in 2026. De voorbereiding van de vierde en laatste aanbesteding is inmiddels gestart. In 2027 zal alle ICT-dienstverlening zijn ondergebracht bij gespecialiseerde bedrijven.
Informatieveiligheid
Adequate beveiliging van onze gegevens en bijbehorende systemen is één van onze belangrijkste speerpunten. Dit maakt dat we continu gericht zijn op de vraag: “zijn onze gegevens en systemen voldoende beveiligd?”. Vanuit de gemeentelijke organisatie sturen we erop dat door onze ICT-leveranciers de juiste technische maatregelen worden getroffen met betrekking tot de informatiebeveiliging van onze systemen. We volgen de relevante wet- en regelgeving en investeren in verbetering waar nodig. Dit toetsen we onder meer via de landelijke ENSIA-methodiek, een onafhankelijke IT-auditor en onze accountant.
Met de implementaties in 2025 van een nieuw beheerplatform voor mobiele apparaten, van de dienstverlening door een nieuw gespecialiseerd Security Operations Center en van een technische oplossing voor Identity & Access Management investeert gemeente Groningen sterk in de verhoging van de weerbaarheid van haar organisatie en de continuïteit van haar dienstverlening. In 2026 kijken we in hoeverre deze implementaties de beoogde effecten hebben en waar we verdere ontwikkeling nodig hebben.
Tevens investeren we blijvend in de bewustwording en het kennisniveau van alle medewerkers op dit gebied. Dit door bijvoorbeeld een nieuwe mystery visit en een externe & interne test op de ICT-infrastructuur uit. Daarnaast heeft een fors aantal van de medewerkers het Digitaal Rijbewijs voltooid en loopt 90% op schema (nieuwe medewerkers hebben 3 maanden de tijd om hun rijbewijs te halen). We blijven events, zoals Hack050 in oktober 2025, organiseren op het gebied van informatieveiligheid ter vergroting van de interne en externe bewustwording. Met het spel HackShield voor de leerlingen van basisscholen en in de bibliotheken draagt de gemeente haar maatschappelijk steentje bij aan de digitale weerbaarheid van onze gemeente en regio.
Data gedreven werken
De gemeente gebruikt data slimmer om zo meer maatschappelijke waarde te creëren. In 2026 staat het uitvoeren van en vormgeven aan de gemeentelijke datastrategie centraal en het verder op orde brengen van de wijze waarop we sturen en omgaan met onze data. Daarbij geven we vorm aan innovatie en werken we aan een goede inbedding van data-ethiek, waarbij we op gepaste wijze gebruik maken van de expertise en adviezen van de ethische commissie. Ook zetten we stappen in het op verder orde brengen van onze datahuishouding. Eén van de belangrijkste projecten hiervoor is het inrichten van de Kernregistratie BOR (Beheer Openbare Ruimte), één van de Topprojecten.
Digitale transformatie
We verbeteren de digitale ervaring van onze publieke dienstverlening en verlagen de drempel voor de inwoner én ondernemer. Dit doen we op basis van de visie op dienstverlening en de Groninger Digitale Ambitie (GDA). Inwoners en ondernemers verwachten dat zij digitaal, snel, makkelijk en betrouwbaar zich kunnen identificeren en kunnen communiceren met de gemeente. Verder verwachten inwoners dat zij zelf regie kunnen voeren over hun eigen gegevens en dat ze deze veilig en betrouwbaar kunnen uitwisselen en wijzigen. De bestaande technische voorzieningen volstaan echter niet langer en worden vervangen: e-Suite wordt PodiumD. Een modern dienstverleningsplatform, waar het portaal Mijn Groningen onderdeel van is. Dit doen wij in samenwerking met 19 andere gemeenten, vanuit de vereniging Dimpact waar wij lid van zijn. Mijn Groningen biedt inmiddels 40 producten en diensten aan. Dit zal in 2026 groeien in zowel de breedte (producten en diensten) als in de hoogte (functionaliteiten).
Verder slaan we het komende jaar een behoorlijke slag in het moderniseren van het applicatielandschap van de gemeente. Zo wordt al geruime tijd gewerkt aan de vervanging van ons financieel systeem, wat moet leiden tot een implementatie halverwege 2026.
Informatiehuishouding
Het op orde hebben van onze informatiehuishouding, zodat we in- en extern makkelijk en veilig informatie en gegevens kunnen delen, is één van onze belangrijke speerpunten (digitaal samenwerken). Ook in 2026 werkt de gemeentelijke organisatie hier aan, via beleidsontwikkeling, tal van projecten, verbetermaatregelen en bewustwordings-campagnes. Hierbij implementeren we de nieuwe Archiefwet en vullen we de randvoorwaarde in om informatie actief openbaar te maken op grond van de Wet open overheid (Woo).
Naast de digitale transitie koesteren wij ons papieren geheugen. Een aanzienlijk volume van onze papieren archieven is van grote maatschappelijke en cultuurhistorische waarde. Deze archieven worden daarom nader toegankelijk gemaakt en overgebracht naar de Groninger Archieven. En zijn daarmee voor iedereen raadpleegbaar.
Ontwikkeling Artificiële Intelligentie (AI)
In 2025 is gestart met een gemeentebreed adoptieprogramma om onze medewerkers zo goed mogelijk te faciliteren in de kennis en het gebruik van AI. Dit wordt in 2026 verder voortgezet en ingebed binnen ook bijvoorbeeld het digitaal rijbewijs. Daarnaast geven we verder invulling aan een centraal georganiseerd AI-ondersteuningsteam. Welke adviezen geeft over het gebruik van AI maar ook daadwerkelijke AI toepassingen kan ontwikkelen. Het toezicht en de registratie van AI toepassingen bedden we verder in binnen de organisatie.
Digitale Soevereiniteit
Digitale soevereiniteit betekent dat de gemeente controle heeft over haar eigen digitale infrastructuur, data en technologie. Het voorkomt afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven. Dit is belangrijk vanwege risico’s rond privacy, continuïteit in toegang tot gegevens en invloed van buitenlandse wetgeving. Het raakt aan keuzes over software, datacenters, (Europese) samenwerking en wet- en regelgeving. Digitale soevereiniteit is cruciaal voor de betrouwbaarheid van de dienstverlening, publieke zeggenschap en democratische controle. De aandacht hiervoor groeit en als gemeente streven we naar meer regie op onze digitale systemen om onze taken verantwoord te kunnen uitvoeren.
Financiën, een nieuw systeem
In 2026 nemen we een nieuw financieel systeem in gebruik waarin we de financiële- en inkoopadministratie voeren, aangevuld met processen zoals subsidies, verhuur en erfpacht. Er werken circa 1.000 collega’s met dit systeem, wat de implementatie omvangrijk maakt. De financiën van de gemeente zijn complex, maar in de administratie die we voeren streven we naar eenvoud en relevantie. De implementatie is in 2025 gestart en we zijn voornemens om de overstap naar het nieuwe financiële systeem per mei 2026 te doen. De faseplanning voor de invoering ziet er als volgt uit:

