Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden College, Gemeenteraad en Griffie en Ombudsman.
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
|---|
College, Gemeenteraad en Griffie | |
| De nieuwe werkwijze is al een paar jaar gaande en zeker nog niet uitontwikkeld. De griffie gaat hier volop mee door. Zo wordt de lange-termijnagenda verder geprofessionaliseerd zodat de raadsleden goed grip hebben en houden op hun eigen agenda. De Griffie blijft zoeken naar manieren om de ondersteuning van de raadsleden in het algemeen verder te verbeteren. |
|---|---|
| De griffie is volop beschikbaar als vraagbaak, adviseur en steun en toeverlaat voor de raadsleden, zodat zij hun werk goed kunnen doen en daarvoor goed toegerust zijn. Zeker ook voor de nieuwe raadsleden gaat de griffie zich daarvoor inzetten in 2026 |
| Bijna wekelijks ontvangst van meerdere schoolklassen en andere groepen op het stadhuis (met ondersteuning van raadsleden) om blijvend aandacht te vragen voor het belang van de lokale democratie en het werk van de lokale politiek. |
Ombudsman | |
| De ombudsman is zichtbaar en laagdrempelig, o.a. door:
|
|---|---|
| De ombudsman heeft een luisterend oor en bespreekt met de burger en de organisatie wat een volgende stap kan zijn en zet eventueel acties in gang. De ombudsman communiceert transparant naar beide partijen. Bij een onderzoek past de ombudsman altijd hoor en wederhoor toe. Een onderzoek wordt altijd afgesloten met een afrondende brief met bevindingen. |
| De ombudsman kan door een snelle actie of een intensief reflecterend onderzoek een stagnerend proces vlottrekken, werken aan wederzijds begrip en/of een oplossing van een problematische situatie bewerkstelligen. De ombudsman is onpartijdig en onafhankelijk en toetst de gedragingen van de organisatie aan de behoorlijkheidsnormen:
|
| Snelle acties, oordelen en aanbevelingen worden door de ombudsman helder gecommuniceerd naar de organisatie. De ombudsman houdt vinger aan de pols bij de implementatie van de gedane toezeggingen. De ombudsman gaat tenminste 2 keer per jaar in gesprek met de directeuren van de betreffende organisaties om haar bevindingen over de organisatie(onderdelen) te bespreken en om het continue proces van de onderlinge samenwerking te bespreken. |
