Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Werk en activering en Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening.
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) |
|---|
Werk en activering |
Werk in Zicht (Regionaal arbeidsmarktbeleid) |
- Er is een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van onbenut talent op de arbeidsmarkt. Inzet is gericht op het ontwikkelen van competenties van inwoners waardoor er voor (potentieel) kwetsbare doelgroepen en andere personen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt een beter perspectief naar een goede (betaalde) baan ontstaat.
- Hierbij is ook een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt van belang, waardoor de mismatch tussen kwalificaties van mensen enerzijds en gevraagde competenties anderzijds wordt verkleind, en (jong) volwassenen hierdoor makkelijker vanuit de opleiding kunnen doorstromen richting een betaalde baan of reeds werkenden meer wendbaar kunnen zijn in hun (verdere) werkzame leven.
| - Binnen Werk in Zicht bieden we werkzoekenden en werkenden ondersteuning over (ander) werk en/of scholing door uit te gaan van de (ontwikkel) vraag;
- We streven naar een betere aansluiting tussen vraag en aanbod van (onbenut) talent van(potentieel) kwetsbare groepen door onze dienstverlening meer in te zetten op het ontwikkelen van competenties en vaardigheden;
- We zetten in op het bereiken van meer ongekend talent door het organiseren van Startfest en via bezoekers aan het Talentperron;
- De dienstverlening in het netwerk van publieke en private partners ontwikkelen we verder met de inzet van het Werkcentrum;
- We zorgen ervoor dat onze inwoners via trajecten, zoals Kansrijk Opleiden en Kansrijk Talent, basisvaardigheden en vakvaardigheden ontwikkelen en beter de stap naar de arbeidsmarkt kunnen maken;
- De wetgeving van school naar duurzaam werk versterkt de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Hierbij zetten we in op preventieve dienstverlening en een sluitende aanpak voor jongeren. Ook versterken we de samenwerking tussen onderwijs en sociaal ontwikkelbedrijven;
- We blijven ons inzetten voor het realiseren van afspraakbanen in de regio voor mensen met een arbeidsbeperking.
|
|---|
Werk |
- Meer inwoners in een uitkeringssituatie weten met behulp van passende ondersteuning hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten en succesvol uit te stromen naar een (reguliere) betaalde baan of als ondernemer, al dan niet via een scholingstraject. Hierin gaan we kennis en vakmanschap stimuleren.
| - We willen meer inwoners bereiken, ook zonder bijstandsuitkering, en ondersteunen hen op maat. Dit doen we door het ontwikkelen en versterken van de gebiedsgerichte en Groningse aanpak. We bieden een toegankelijke, nabije en laagdrempelige dienstverlening. Hierbij hebben we extra aandacht voor jongeren. Door gebiedsgericht te werken kennen we onze inwoners beter en kunnen we nog beter aansluiten bij hun behoeften;
- We bieden inwoners met een uitkering gerichte ondersteuning via onder andere activering, scholing, praktijkleren en jobcoaching. Deze activiteiten vinden zoveel mogelijk in de wijk of het trainingscentrum plaats. Wanneer uitstroom naar werk nog niet haalbaar is, faciliteren we maatschappelijke participatie om betrokkenheid en ontwikkeling te blijven stimuleren. Dit doen we zoveel mogelijk in de eigen leefomgeving van de inwoner;
- Om meer inwoners aan werk te helpen sluiten we de werkgeversdienstverlening met accountmanagers aan in het gebied. Door deze gecombineerde aanpak inde gebieden zorgen we ervoor dat inwoners beter worden voorbereid, ondersteund en gemotiveerd om duurzaam deel te nemen aan de arbeidsmarkt en/of het ondernemerschap;
- We zetten extra in op het werven van instapbanen, specifiek in de branches horeca, handel en schoonmaak. Daarbij ligt de focus op het ontwikkelen van werknemersvaardigheden en ontwikkelen we voorschakeltrajecten met als doel duurzame uitstroom te realiseren;
- We zetten in op groei en verduurzaming van afspraakbanen (LKS) door een goede voorbereiding van de kandidaat. Dit doen we door jobcoaching en door werkgevers/werkomgeving te betrekken in het ontwikkelproces;
- We zetten in op preventie van terugval in de bijstand door financiële ontzorging bij de overgang van bijstand naar werk en door inwoners vanuit de WW in een vroeg stadium te benaderen om instroom in de bijstand te voorkomen;
- Vanuit het Werk- en Ontwikkelprogramma is “Op Koers” een effectief instrument. We zetten dit voort en breiden uit naar de noordelijke wijken;
- We blijven inzetten op het ontwikkelen van basisbanen. De basisbaan is een baan voor inwoners die niet regulier op de arbeidsmarkt werk kunnen vinden. We blijven op lange termijn inzetten op 250 basisbanen. We streven naar 215 actieve basisbanen eind 2026. Medio 2025 zitten we op 173 basisbanen;
- We willen vraag en aanbod van werk en onderwijs beter op elkaar laten aansluiten door de brug tussen werkgever en inwoner versterken. Daarvoor organiseren we wijkgerichte en gemeente brede bijeenkomsten, banenmarkten opleidingstrajecten en bieden maatwerk via jobhunten en jobcarving.
|
|---|
Maatschappelijke participatie |
- Meer inwoners in een uitkeringssituatie met daarbij een grote afstand tot de reguliere arbeidsmarkt worden geactiveerd en doen mee via verschillende vormen van maatschappelijke participatie
- Inwoners met een SW-indicatie of een NB-indicatie zijn actief binnen een Nieuw Beschut omgeving of met een LKS subsidie bij een werkgever.
| - Inwoners bieden we een passend traject aan, dat aansluit bij het niveau, ontwikkeling en talent van de inwoner. We werken daarbij vanuit de ‘Groningse aanpak’;
- We ondersteunen Nieuw Beschutters om bij een reguliere werkgever aan de slag gaan. Dat kan via detachering of in dienst bij de werkgever via nieuw beschut in de markt;
- We zijn continu bezig met het uitbreiden van ons netwerk van geschikte werkgevers voor onze doelgroep;
- We bieden verschillende ontwikkeltrajecten aan bij iederz, zoals de z-route, Kansrijk Talent en Praktijkleren. Dit ter voorbereiding op een opleiding en/of naar de arbeidsmarkt;
- Het Instroomportaal biedt ontwikkeltrajecten aan voor iedereen die ondersteuning wil of nodig heeft bij een stap richting werk of onderwijs. Instromers hebben verschillende achtergronden zoals dagbesteding, Wajong, statushouders, ggz-cliënten, cliënten van beschermd wonen en cliënten met een verslavingsachtergrond;
- We gaan verder met de doorontwikkeling van het Sociaal Ontwikkelbedrijf.
|
|---|
I Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. werk en activering
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Werk in Zicht (Regionaal arbeidsmarktbeleid)
| - Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud
Aantal plaatsingen m.b.t.: - een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: - een regulier betaalde baan;
- een opleiding.
|
|---|
| Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: - een regulier betaalde baan;
- een opleiding
Aantal plaatsingen m.b.t.: - aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet in Groningen;
- % Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach;
- Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid.
|
|---|
- Maatschappelijke participatie
| Aantal plaatsingen m.b.t.: - % Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach;
- Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet).
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
1. Werk en activering | | | | | |
|---|
Aantal plaatsing met betrekking tot.: | | | | | |
|---|
- Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio
| 1.176 | 1.055 | 1.319 | 900 | 1025 |
|---|
- Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet)
| 137 | 169 | 177 | 191 | 204 |
|---|
- % Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach
| - | - | 95% | 93% | 93% |
|---|
- Aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet in Groningen
| 357 | 420 | 612 | 900 | 760 |
|---|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar:

Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening |
Uitkeringen en minimaregelingen |
- Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch minimum (dreigen te) geraken hebben financiële rust en stabiliteit en zijn daardoor beter in staat grip op het eigen leven te houden en aan verschillende facetten van het leven actief te (blijven) participeren.
| - Voortzetting verstrekken uitkeringen voor bijstand, IOAW en IOAZ, waarbij we steeds meer werken vanuit stress-sensitieve dienstverlening;
- Voortzetting verstrekken minima- en armoederegeling met speciale aandacht voor de laagdrempeligheid (vereenvoudiging, minder bewijslast, vanuit vertrouwen) en het bieden van bestaanszekerheid;
- Verbetering van onze communicatie in afstemming met ervaringsdeskundigen zodat regelingen en voorzieningen beter in beeld zijn bij inwoners die we minder goed weten te bereiken (zoals werkenden, ouderen en anderstaligen).
|
|---|
Integraal armoedebeleid |
- Meer huishoudens die onder of rond het sociaaleconomisch leven kunnen actief (blijven) participeren aan verschillende facetten van het leven, waardoor sociale uitsluiting, gezondheidsverschillen en/of ongelijke ontwikkelingskansen voor kinderen kunnen worden beperkt;
- Meer huishoudens zien kans - met aanvullende ondersteuning zo lang als nodig - de regie over het eigen leven te herwinnen en de eigen financiële redzaamheid te versterken.
| - Voortzetten breed palet aan armoedevoorzieningen gericht op bestaanszekerheid, ondersteuning en talentontwikkeling, zowel gemeentebreed als op gebiedsniveau;
- Bredere inzet van de doorbraakmethode en inzet van het Perspectiefbudget om via maatwerk doorbraken te kunnen realiseren;
- Extra investeren in intensieve ondersteuning van inwoners, zoals met de Kansrijk-aanpak en de aanpak 'Thoes'.
|
|---|
Schuldhulpverlening |
- Minder huishoudens raken in een financieel kwetsbare - of zelfs (problematische) schuldensituatie;
- Daar waar dit wel gebeurt willen we de financiële situatie door tijdige en gerichte ondersteuning eerder stabiliseren en - daar waar mogelijk -laten leiden tot (financieel) herstel en een hogere uitstroom naar een financieel gezonde, zelfstandige, situatie.
| - Voorlichting, financiële educatie (budget-coaching) en andere preventieactiviteiten die gericht zijn op het voorkomen of beperken van financieel kwetsbare situaties;
- Uitvoeren van de wettelijke taak ‘vroegsignalering’, waarbij inwoners bij signalen van betalingsachterstanden van vaste lasten (huur, energie, water en zorgpremie) proactief een hulpaanbod krijgen;
- (integrale) Schuldhulpverlening aanbieden aan huishoudens met (problematische) schulden door meer aanwezig te zijn in de wijken en door middel van onder meer budgetbeheer, euro-coaching (jongeren), schuldregeling, sociale kredietverlening en (indien noodzakelijk) beschermingsbewind;
- Leveren van financiële begeleiding om financiële weerbaarheid van inwoners te vergroten en bieden van nazorg zo lang als nodig.
|
|---|
II: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. inkomensondersteuning en schuldhulpverlening
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
- Uitkeringen en minimaregelingen
| - Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud;
- Waarvan aantal (of %) uitkeringen levensonderhoud dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar);
- Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen.
|
|---|
| - Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud;
- Waarvan aantal (of %) uitkeringen levensonderhoud dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar);
- Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen.
|
|---|
| - Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening;
- Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen.
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
2. Inkomensondersteuning en schuldhulpverlening |
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): |
- Totaal aantal uitkeringen levensonderhoud
| 8.997 | 9.016 | 9.018 | Afname | Afname |
|---|
- Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid
| 2.121 | 1.834 | 1.882 | Toename | Toename |
|---|
- Waarvan aantal (of %) uitkeringen levensonderhoud dat behoort tot de groep verkerend in een langdurig financieel afhankelijke situatie (>=3 jaar)
| 5.573 | 5.498 | 6.129 | Afname | Afname |
|---|
Aantal personen dat gebruik maakt van één of meerdere (aanvullende) inkomensondersteunende minimaregelingen | 10.047 | 10.602 | 10.753 | Toename | Toename |
|---|
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een of meerdere (langdurige) trajecten van schuldhulpverlening | 3.662 | 3.510 | 3.335 | Toename | Toename |
|---|
Percentage geslaagde 'minnelijke' schuldregelingen | 75% | 83% | 90% | 80% | 80% |
|---|
Toelichting
Indicator en (eventueel) nadere toelichting: |
|---|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Een regulier betaalde baan Toelichting: Het aantal dat uitstroomt naar een regulier betaalde baan wordt o.a. bepaald door een aantal factoren: 1) de mate van instroom; 2) bijstandsvolume; 3) kansen op de arbeidsmarkt voor deze groep.Er zijn steeds meer mensen die meer ondersteuning nodig hebben om uit te kunnen stromen naar regulier werk of maatschappelijke participatie. De arbeidsmarkt is nog steeds krap en biedt kansen voor inwoners met een uitkering. De mismatch is nog wel een knelpunt. |
|---|
Aantal personen met een bijstandsuitkering dat uitstroomt naar: Een opleiding Toelichting: Dit gaat om personen die uitstromen naar een opleiding met studiefinanciering. |
|---|
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Een werk-/ stageplek gerealiseerd door SROI in de arbeidsmarktregio Toelichting: Sociale return (SROI) is onderdeel van het inkoopbeleid. We werken hierbij samen met andere gemeenten, provincie en publieke instellingen. Zo stimuleren we opdrachtnemers om werk- en stageplekken voor inwoners te creëren. |
|---|
Aantal plaatsing met betrekking tot.: Een beschutte werkplek ‘Nieuw’ (in het kader van de P-wet) Toelichting: Er is een landelijk quotum voor het aantal plekken dat gerealiseerd moet worden per gemeente. Het beoogde aantal voor 2026 is gelijk aan het quotum voor onze gemeente. |
|---|
% Inwoners (met uitkering) dat persoonlijk contact had met hun coach Toelichting: De werkwijze van Kansen in Kaart is opgegaan in de gebiedsgerichte aanpak van Werk & Participatie. De nieuwe indicator gaat over het contact met alle inwoner met een bijstandsuitkering in de gebiedsgerichte werkwijze. Voor 2022 en 2023 zijn geen cijfers beschikbaar. |
|---|
Aantal mensen met LKS op een afspraakbaan met begeleiding vanuit de Participatiewet in Groningen Toelichting: Aantal mensen met een afspraakbaan die in het Landelijk Doelgroepregister (LDR) staan met Loonkostensubsidie (LKS) en/of jobcoaching. LKS is opgebouwd uit LKS regulier, brede inzet LKS en aantal Basisbanen. Het aantal (regionale) afspraakbanen staan vermeld onder regionale arbeidsmarkt: wat hebben we hier voor gedaan (activiteiten). |
|---|
Aantal personen met een uitkering levensonderhoud in het kader van de Participatiewet (bijstand): Waarvan aantal (of %) personen met bijstand dat parttime inkomsten heeft uit arbeid Toelichting: We streven naar dat inwoners optimaal mee doen naar vermogen. Dat betekent dat we streven dat mensen met een bijstandsuitkering parttime gaan werken. Parttime werk kan voor inwoners een opstap zijn naar volledige uitstroom naar werk. Daarom streven we naar een toename van het aantal mensen die parttime werken als het aantal mensen met een bijstandsuitkering toeneemt. We verwachten een afname van het aantal mensen met parttime inkomsten uit werk, als het aantal mensen in de bijstand afneemt. |
|---|
Migratie |
Realiseren van de taakstelling huisvesting vergunninghouders. | In samenwerking met de woningcorporaties in Groningen zorgen we voor het huisvesten van vergunninghouders. |
|---|
Vergunninghouders weten de weg te vinden in de samenleving. | Maatschappelijke begeleiding van vergunninghouders wordt voor de gemeente Groningen uitgevoerd door Humanitas. Ook zorgt Humanitas voor het aanbieden van workshops voor de participatieverklaring. |
|---|
Inburgeringsplichtigen slagen voor het inburgeringsexamen en zijn actief op het gebied van onderwijs of werk. | Bij Thuis in 050 zijn bijna 1.500 inburgeringsplichtigen actief in begeleiding. Ongeveer 70 procent van de mensen in begeleiding is naast de inburgering actief in werk of vrijwilligerswerk. |
|---|
III: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. Migratie
Resultaten | Prestatie-indicator(en) |
|---|
| - Aantal gehuisveste vergunninghouders;
- Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen
|
|---|
Prestatie-indicator(en) | Behaald 2022 | Behaald 2023 | Behaald 2024 | Beoogd 2025 | Beoogd 2026 |
|---|
Aantal gehuisveste vergunninghouders | 363 | 612 | 424 | 650 | 380 |
|---|
Aantal personen dat in maatschappelijke begeleiding is genomen | 202 | 368 | 269 | 350 | 250 |
|---|
Met de bovenstaande indicator(en) wordt de voortgang van de uitvoering van ons beleid gemeten. Indien er geen cijfers beschikbaar zijn voor dat jaar, staat er een streepje. In dat geval wordt de indicator niet jaarlijks gemeten.