Financiën
Financieel overzicht lasten en baten
02.2 | Veiligheid | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Lasten | 45.318 | 44.928 | 49.178 | 47.748 | 49.266 | 50.578 | ||
Baten | 10.057 | 6.704 | 7.512 | 5.290 | 5.291 | 5.291 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -35.261 | -38.224 | -41.666 | -42.459 | -43.975 | -45.287 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 283 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal onttrekkingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -35.544 | -38.224 | -41.666 | -42.458 | -43.975 | -45.287 | ||
Financiële toelichtingen begroting 2026
02.2 | Veiligheid | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x 1.000 euro) | Lasten | Baten | Saldo | |||
Begroting 2026 | 49.178 | 7.512 | -41.666 | |||
Intensiveringen | 2.473 | 350 | 2.123 | |||
Bestaand beleid | 46.705 | 7.162 | 39.543 | |||
Verschil vorig jaar | 1.777 | 458 | 1.319 | |||
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2025 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):
2.2: Veiligheid | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Ondermijning | 1.500 | 200 |
Voor de aanpak en het voorkomen van ondermijning hebben we middelen begroot. Inclusief een bijdrage voor de regionale aanpak van ondermijning (ca. 0,2 miljoen euro). | ||
Jeugd en Veiligheid | 4.000 | 1.900 |
Voor Jeugd en Veiligheid richten we ons op perspectief bieden en grenzen stellen. We zetten de middelen onder meer in voor:
| ||
Zorg- en veiligheidshuis Groningen | 2.200 | 1.200 |
Het Zorg- en Veiligheidshuis is een regionaal samenwerkingsverband waar medewerkers van gemeenten, justitie en zorg samenwerken aan de volgende thema’s: faciliteren van een integrale aanpak voor mensen met complexe problemen, zoals crimineel gedrag, psychische stoornissen, verslaving of huiselijk geweld (maatwerk); aanpak jeugdgroepen; re-integratie van ex-gedetineerden (nazorg); en aanpak mensenhandel. | ||
Radicalisering | 300 | 300 |
Voor de aanpak van radicalisering, polarisatie en maatschappelijke onrust hebben we hier middelen begroot. Ook is hier de dekking vanuit de specifieke uitkering radicalisering begroot. | ||
Toezicht en handhaving in de openbare ruimte | 3.400 | 100 |
Begrote middelen voor toezicht en handhaving in de openbare ruimte, waaronder middelen voor cameratoezicht (400 duizend euro). | ||
Openbare orde en veiligheid (OOV) | 3.800 | |
Dit betreft met name personele inzet voor OOV gericht op het thema Veilige en Leefbare wijken. | ||
Veiligheidsregio Groningen (VRG) | 25.700 | |
Dit betreft de begrote bijdrage aan de VRG. Van deze bijdrage is het grootste deel bestemd voor de brandweerzorg en risicobeheersing (24,6 miljoen euro). Daarnaast zijn er bedragen begroot voor de regionale ondersteuning van de gemeentelijke kolom (0,6 miljoen euro), de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (0,2 miljoen euro) en rampenbestrijding en crisisbeheersing (0,3 miljoen euro). | ||
Precariobelasting | 1.000 | 1.800 |
Voor het heffen van precariobelasting hebben we hier middelen begroot. Ook zijn hier de begrote opbrengsten uit precariobelasting opgenomen. | ||
Handhaving van milieu- en veiligheidsvoorschriften | 1.100 | |
Dit betreft met name personele inzet voor de handhaving van de milieu- en veiligheidsvoorschriften. | ||
Deelnemersbijdrage Omgevingsdienst | 1.747 | |
Reclamedragend straatmeubilair | 500 | 1.200 |
Als beheerder van de openbare ruimte exploiteert de gemeente de openbare ruimte voor reclamedoeleinden en het treffen van voorzieningen. Hiervoor sluit de gemeente contracten af met bedrijven die deze reclame voor de adverteerders verzorgen (exploitanten). Het gaat alleen om gecontracteerde reclame die bevestigd is aan gemeentelijk eigendommen in de openbare ruimte. | ||
Aanpak misstanden vastgoedsector | 566 | |
Inzet van de pandenbrigade voor de aanpak van misstanden in de vastgoedsector. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
2.2 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2026 | Intensivering | I/S | Dekking |
|---|---|---|---|---|
11. | Aanpak misstanden vastgoedsector (pandenbrigade) | 126 | S | |
12. | Incidentele inzet vastgoedsector | 602 | I | |
17. | Implementatie en uitvoering Integrale Aanpak Gele Loper | 1.055 | I | |
19. | Verplaatsingseffecten | 150 | I | |
20. | Woonoverlast coördinator | 100 | I | |
21. | Veilig uitgaan | 590 | I | |
D5. | Reclamedragend straatmeubilair | S | 350 | |
D4. | Precariobelasting | S | 150 |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.
