Deelprogramma 2.2: Veiligheid

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren

Resultaten, activiteiten en prestatie-indicatoren
De resultaten geven aan wat we willen bereiken. De activiteiten geven aan wat we daarvoor doen. De prestatie-indicator(en) meten de voortgang van de resultaten. De opbouw is opgesteld aan de hand van de beleidsvelden Ondermijning steviger aanpakken, Digitaal veilig(er) Groningen, Maatschappelijke onrust en polarisatie, Effectieve verbinding tussen veiligheid en zorg, Veilige en leefbare omgeving en Crisisbeheersing en brandveiligheid.

Wat willen we bereiken (resultaten)

Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten)

Ondermijning: aanpakken en voorkomen

We bestrijden de invloed van georganiseerde criminaliteit op onze lokale samenleving

  • We organiseren bestuurlijke controles met onze handhavingspartners en het Regionale Interventieteam;
  • We zetten bestuurlijke trajecten (het opleggen van een last onder dwangsom) in om straathandel in drugs te verminderen;
  • We controleren met de Pandenbrigade op de naleving van regels over bouwen en het gebruik van vastgoed;
  • We starten een bestuurlijk traject na het aantreffen van drugs in panden;
  • We brengen het wietexperiment volledig tot uitvoering. In coffeeshops zien we alleen aanbod van gereguleerde telers;
  • We herzien ons coffeeshopbeleid.

We verstevigen onze informatiepositie

  • Samen met handhavingspartners pakken we ondermijningscasuïstiek aan en participeren we in fenomeenonderzoeken.

We bouwen aan een weerbare interne organisatie en samenleving

  • We intensiveren de integriteitstoetsen (Wet Bibob) richting partijen die met de gemeente een relatie willen aangaan. We gaan de wet toepassen op de inkoop van zorg in het sociaal domein;
  • We maken inwoners bewust van signalen van ondermijning en moedigen hen aan om verdachte activiteiten te melden;
  • We bouwen door aan een netwerk met relevante partijen om vermenging van onder- en bovenwereld tegen te gaan.
  • We verstevigen onze inzet op de thema’s vastgoed, drugshandel- en productie, mensenhandel en zorg. We zetten specifiek in op de buitengebieden, de noordelijke wijken en de zorgsector;
  • We onderzoeken samen met ketenpartners, de situatie van arbeidsmigranten zodat we passende interventies in kunnen zetten;
  • We starten met een bewustwordingsprogramma voor alle professionals die werken in kwetsbare functies binnen de gemeente.

We pakken ondermijning regionaal aan, omdat criminaliteit zich niet aan gemeentegrenzen houdt

  • We werken in regionaal verband samen aan bewustwording en weerbaarheid in de regio. Dit is vastgelegd in de ‘Groningse norm’.

I: Relatie resultaten en prestatie-indicatoren t.a.v. controles

Resultaten

Prestatie-indicator(en)

  • We bestrijden de invloed van georganiseerde criminaliteit op onze lokale samenleving
  • Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

Prestatie-indicator(en)

Behaald
2022

Behaald
2023

Behaald
2024

Beoogd
2025

Beoogd
2026

Integrale controles ondermijning

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

4

8

8

8

10

Toelichting

Indicator en (eventueel) nadere toelichting:

Aantal integrale controles i.s.m. onze veiligheidspartners

Toelichting:
De aanpak van ondermijning heeft prioriteit in de gemeente Groningen.  Een onderdeel van deze actie-en interventiegerichte aanpak zijn integrale controles in samenwerking met ketenpartners. Deze controles spelen een belangrijke rol bij het toezien op wet- en regelgeving. Daarnaast vergroten we met de integrale controles ook ons inzicht in de aard en omvang van ondermijning in onze gemeente. Ketenpartners waarmee we deze controles uit kunnen voeren zijn bijvoorbeeld: Politie, Belastingdienst en de Nederlandse Arbeidsinspectie.

Jeugd en Veiligheid: perspectief bieden en grenzen stellen

We versterken (vroeg)signalering in de wijken, op scholen en in de online wereld waardoor we eerder en beter zicht krijgen op risicojongeren

  • We signaleren risico- of zorgwekkend gedrag in de wijken zo vroeg mogelijk  door de ketenaanpak te versterken en door het inzetten van jongerenwerkers en jeugdboa’s;
  • We ontwikkelen een aanpak ter bevordering van de veiligheid in en rond scholen, samen met de betrokken netwerkpartners;
  • We investeren in meer zicht op de online wereld en richten ons ook op online interventies.

We verstevigen de weerbaarheid van jongeren en jongvolwassenen en voorkomen dat zij in aanraking komen met of verleid worden door het criminele circuit

  • We versterken de weerbaarheid van jongeren, bijvoorbeeld binnen de eerdergenoemde aanpak veiligheid in en rond scholen;
  • We zetten specifiek in op het herkennen en omgaan met jeugd met een Licht Verstandelijke Beperking (LVB) en onderzoeken zowel intern binnen de gemeente als extern met onze ketenpartners hoe we deze doelgroep kunnen bedienen.

We pakken onze zwaardere doelgroep aan en voorkomen dat deze risicojongeren doorgroeien in de criminaliteit en opnieuw misdaden plegen

  • Samen met onze ketenpartners zetten we de intensieve persoonsgerichte aanpak voort, gericht op de zwaarste doelgroep jeugd, en ontwikkelen we een aanpak gericht op jonge aanwas in de criminaliteit.

Zorg en Veiligheid: maatwerk en verbinding

We zorgen voor een sluitend vangnet voor mensen met onbegrepen en risicovol gedrag. Bij (complexe) casuïstiek is het duidelijk wie op welk moment regie voert

  • Samen met onze ketenpartners hebben we een gedeelde visie op hoe we de doelgroep personen met onbegrepen gedrag met een veiligheidsrisico bedienen. Met aandacht voor taal, cultuur en vertrouwen tussen betrokken partijen;
  • Met een domeinoverstijgende aanpak (Grip op Onbegrip) van zorgwekkende signalen en proactief handelen willen we escalatie voorkomen. We werken samen met partners aan het voorkomen, (vroeg)signalering, de inzet van de juiste hulp en het bieden van perspectief voor mensen met onbegrepen en risicovol gedrag;
  • We werken volgens de AVE-methodiek zodat duidelijk is wanneer opgeschaald of afgeschaald wordt en rollen en verantwoordelijkheden duidelijk zijn.

We zetten een gerichte aanpak op voor personen met onbegrepen gedrag met een veiligheidsrisico waarin preventie en vroegsignalering centraal staan

  • We signaleren problematiek in een vroeg stadium, in ons stedelijke vroegsignalersingsoverleg;
  • Er is opvolging ingeregeld voor de besproken signalen, inclusief de I-28 zorgmeldingen van de politie;
  • Vanuit Grip op Onbegrip loopt de pilot straattriage en verlengde aandacht door straat- en buurtcoaches. Waar mogelijk en effectief gebleken ontwikkelen wij deze aanpak door;
  • We zetten extra in op het weerbaar maken van onze kwetsbare inwoners, bijvoorbeeld door bewustzijn te creëren onder professionals en in te zetten op het thema digitale veiligheid;
  • We doen voortdurend onderzoek naar effectieve interventies en de implementaties daarvan om de veiligheid en het welzijn van individuen en de samenleving als geheel te waarborgen;
  • Bij incidenten zorgen we dat nazorg goed geregeld is en bieden we perspectief;
  • We zijn een regionaal consultatie- en adviespunt gestart voor vastgelopen casuïstiek.

We bestrijden en voorkomen woonoverlast

  • We zorgen voor een effectieve aanpak en zorgen voor een stevige verbinding tussen het Meldpunt Overlast en Zorg en het veiligheidsdomein (woonoverlast coördinator).

We zetten een gerichte aanpak op om proactief te kunnen handelen bij signalen van polarisatie en radicalisering

  • Vanuit de regionale rol op radicalisering is Bounce uitgerold in Drenthe;
  • Samen met partners bevorderen we het signalerend vermogen van professionals.

Veilige en leefbare wijken: gebiedsgerichte aanpak

We verminderen overlast en criminaliteit en verbeteren de veiligheidsbeleving in wijken door veiligheid en leefbaarheid te verbinden aan fysieke en sociale ontwikkelingen

  • Veilig Ontwerp en Beheer wordt ingezet in Vinkhuizen bij de herinrichting van de publieke ruimte in Vinkhuizen. We sluiten aan bij de inspanningen van het programma verduurzaming woningen;
  • We onderzoek in hoeverre een app ontwikkeld kan worden, met handelingsperspectief voor inwoners bij zorgen én helderheid over meldpunten;
  • We starten twee stratenaanpakken.

We zetten inwoners en hun omgeving centraal door zichtbaar en aanspreekbaar te zijn in de wijk en actief aan de slag te gaan met signalen

  • We zetten specialistische boa’s in bij complexer wordende overlastproblematiek;
  • Onze handhavers zetten in op het verstevigen van contacten met inwoners in de wijken, bijvoorbeeld door de inzet van een container waar zij met elkaar in gesprek gaan;
  • We onderzoeken hoe boa’s ingezet kunnen worden voor het thema digitale veiligheid. Onderzoek is afgerond in 2026. Op basis van de uitkomsten wordt onderzocht in hoeverre een pilot kan worden ontwikkeld gericht op toezicht in cyberspace.

We voorkomen veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek door er vroeg bij te zijn en intensief samen te werken met onze netwerkpartners

  • We zetten de VeiligheidsEffectRapportage (VER) in bij het ontwerp en beheer van de publieke ruimte in Vinkhuizen en Lewenborg;
  • We pakken casuïstiek met een risico voor de openbare orde in een zo vroeg mogelijk stadium op, in samenwerking met hulp- en zorg verlenende partijen.

We werken aan de weerbaarheid van onze inwoners

  • We onderzoeken in hoeverre een app ontwikkeld kan worden, met handelingsperspectief voor inwoners bij zorgen én helderheid over de verschillende meldpunten;
  • De resultaten van een pilot worden bekend. Deze pilot richt zich op het voorkomen van slachtofferschap bij senioren. Vervolgens ontwikkelen wij op basis van de resultaten een preventieve interventie;
  • We onderzoeken mogelijkheden rondom professionalisering van de functie wijkboa.  

We zorgen ervoor dat evenementen en demonstraties veilig verlopen

  • We investeren in de samenwerking met diverse ketenpartners om evenementen en demonstraties veilig en ordelijk te laten verlopen;
  • We werken aan versterking van de samenwerking m.b.t. de veiligheidsorganisatie rondom betaald voetbal.

Crisisbeheersing en brandveiligheid

  • We dragen bij aan de gemeenschappelijke regeling (Veiligheidsregio Groningen) voor de brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  • In samenwerking met de Veiligheidsregio Groningen werken we aan de maatschappelijke weerbaarheid;
  • We faciliteren de Veiligheidsregio Groningen bij de stedelijke herhuisvesting.
Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36