Haren
Wijken en dorpen
Haren West, Haren Oosterhaar, Onnen, Noordlaren en Glimmen.
Relevante ontwikkelingen
De vier dorpen in Haren hebben elk hun eigen identiteit. Oorspronkelijk agrarisch, maar inmiddels ook aantrekkelijk voor forenzen. Belangrijke thema’s waar we aan werken zijn de transitie van het landelijk gebied, gezond ouder worden, het behoud van leefbaarheid en een betrouwbare overheid. Veel inwoners zijn tevreden, maar ruimtelijke ontwikkelingen en sociale opgaven vragen blijvend aandacht. De focus ligt op duurzame ontwikkeling en het verbeteren van de leefkwaliteit.
Het groeiend aantal ouderen zorgt voor andere woningbehoefte en meer druk op zorg en welzijn. Daarnaast is cybercriminaliteit een groot probleem, vooral voor ouderen. Ook is extra aandacht nodig voor jongeren met onderwijs- en gezondheidsproblemen, en de toenemende overlastvraagstukken. We werken samen met inwoners en organisaties aan initiatieven die ontmoeting en participatie stimuleren. Leefkwaliteit staat daarbij centraal, met aandacht voor verkeersveiligheid, een groene openbare ruimte en een passend woningaanbod. Ook investeren we in een onderscheidend winkelaanbod en duurzame ontmoetingsplekken. Het vertrouwen in het lokale bestuur is laag en vraagt blijvende aandacht. Daarom zetten we in op nauwe samenwerking met de gemeenschap.
In 2025 zijn mooie stappen gezet met het opstellen van woonvisies voor kleine dorpen. Projecten als Raadhuisplein-Haderaplein , de Toekomstvisie Hortus-Biotoop en de Campus Esserberg zijn verder uitgewerkt. Samen met Landschapsbeheer Groningen, partnerorganisaties en inwoners zijn we gestart met het programma Mooi Gorecht . Hierin werken we aan een toekomstbestendig landschap in het Gorechtgebied. Binnen het Gronings model voor wijk- en dorpsdemocratie hebben de dorpen Onnen, Glimmen en Noordlaren hun samenwerking met elkaar en met de gemeente versterkt. In Haren ontwikkelt de dorpsraad zich verder.
Meer is te vinden in de gebiedsagenda Haren '24-'27 .
Resultaten en activiteiten
Wat willen we bereiken (resultaten) | Wat gaan we daarvoor doen (activiteiten) | |
|---|---|---|
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
|
| |
