Financiën
Financieel overzicht lasten en baten
02.1 | Kwaliteit leefomgeving | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | Rekening | Actuele Begroting | Primitieve begroting | |||||
(Bedragen x 1.000 euro) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Lasten | 135.956 | 134.371 | 139.501 | 142.094 | 146.059 | 149.154 | ||
Baten | 84.747 | 78.425 | 80.962 | 82.015 | 82.291 | 82.289 | ||
Saldo van baten en lasten voor reservemutaties | -51.209 | -55.946 | -58.539 | -60.078 | -63.769 | -66.865 | ||
Reserve mutaties | ||||||||
Totaal toevoegingen | 285 | 71 | 30 | 30 | 30 | 30 | ||
Totaal onttrekkingen | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 | 182 | ||
Saldo van baten en lasten na reservemutaties | -51.312 | -55.835 | -58.387 | -59.927 | -63.616 | -66.713 | ||
Financiële toelichtingen begroting 2026
02.1 | Kwaliteit leefomgeving | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|
(Bedragen x 1.000 euro) | Lasten | Baten | Saldo | |||
Begroting 2026 | 139.501 | 80.962 | -58.539 | |||
Intensiveringen | 654 | -523 | 1.177 | |||
Bestaand beleid | 138.847 | 81.485 | 57.362 | |||
Verschil vorig jaar | 4.476 | 3.061 | 1.416 | |||
Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.
Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2025 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):
2.1: Kwaliteit leefomgeving | Lasten | Baten |
|---|---|---|
Onderhoud en beheer openbare ruimte | 66.400 | 1.900 |
In zijn totaliteit gaat het hier om een begroot lastentotaal van ca. 66,4 miljoen euro. Diverse baten in relatie tot deze onderhoudsbudgetten bedragen ca. 1,9 miljoen euro. Verschil t.o.v. 2025:
| ||
Rioolheffing | 22.500 | 23.700 |
Voor het beheer en in stand houden van het rioolstelsel bedragen de begrote lasten in totaal ca. 22,5 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan ca. 23,7 miljoen euro opbrengsten uit opgelegde aanslagen rioolheffing.
De baten van de rioolheffing nemen toe met ca. 0,9 miljoen euro als gevolg van een toegepaste tariefstijging. Deze stijging is nodig voor een kostendekkende rioolheffing. | ||
Leges begrafenisrechten | 1.600 | 2.000 |
Het faciliteren van de mogelijkheid om te begraven is een wettelijke verplichting voor de gemeente. | ||
Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden | 600 | 700 |
Het betreft hier de instemmingsbesluiten voor onder andere de aanleg van (glasvezel-) kabels en leidingen. | ||
Zakelijke dienstverlening Stadsbeheer | ||
De wet markt en overheid stelt dat overheden een product of dienst niet meer onder de kostprijs mogen aanbieden. Daarom dienen deze commerciële producten minimaal 100% kostendekkend te zijn. | ||
| 7.600 | 9.100 |
| 900 | 1.000 |
| 400 | 400 |
| 900 | 900 |
Afvalstoffenheffing | 36.800 | 41.400 |
Als gemeente hebben we een wettelijke taak om zorg te dragen voor een adequate inzameling en verwerking van het afval dat vrijkomt bij huishoudens. Binnen dit deelprogramma bedragen de hiervoor begrote lasten in totaal ca. 36,8 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan ca. 41,4 miljoen euro opbrengsten met name uit opgelegde aanslagen afvalstoffenheffing.
De baten van de afvalstoffenheffing nemen toe met 2,2 miljoen euro. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de toegepaste tariefstijging in 2026. Deze tariefstijging is nodig voor een kostendekkende afvalstoffenheffing. | ||
Meerjarenprogramma Leefkwaliteit | 4.500 | |
Het betreft hier onder meer middelen voor de tijdelijke maatregelen om de overlast van het fietsparkeren terug te dringen (1 miljoen euro), bodembeheer (0,8 miljoen euro), plan- en investeringskosten Stadspark (650 duizend euro), het groenplan Vitamine G (500 duizend euro) en het herwinnen van groen in de openbare ruimte (250 duizend euro). | ||
Personele inzet programma Leefkwaliteit | 1.200 | |
Onder meer begrote personeelslasten voor het beschermen, het in stand houden en het zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed. | ||
Geo & Data | 1.100 | |
Dit betreft met name personele inzet en lasten van ICT-applicaties. |
Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:
2.1 | Intensiveringen en dekkingsbronnen 2026 | Intensivering | I/S | Dekking |
|---|---|---|---|---|
8. | Consignatievergoeding gladheidbestrijding | 304 | S | |
13. | Ontwikkelen geurbeleid | 50 | I | |
15. | Voedsel- en eiwittransitie landelijk gebied | 651 | I | |
9. | Emissieloos wagenpark | 172 | S |
De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.
