Deelprogramma 2.1: Kwaliteit leefomgeving

Financiën

Financiën

Financieel overzicht lasten en baten

02.1

Kwaliteit leefomgeving

Omschrijving

Rekening

Actuele Begroting

Primitieve begroting

(Bedragen x 1.000 euro)

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Lasten

135.956

134.371

139.501

142.094

146.059

149.154

Baten

84.747

78.425

80.962

82.015

82.291

82.289

Saldo van baten en lasten voor reservemutaties

-51.209

-55.946

-58.539

-60.078

-63.769

-66.865

Reserve mutaties

Totaal toevoegingen

285

71

30

30

30

30

Totaal onttrekkingen

182

182

182

182

182

182

Saldo van baten en lasten na reservemutaties

-51.312

-55.835

-58.387

-59.927

-63.616

-66.713

Financiële toelichtingen begroting 2026

02.1

Kwaliteit leefomgeving

(Bedragen x 1.000 euro)

Lasten

Baten

Saldo

Begroting 2026

139.501

80.962

-58.539

Intensiveringen

654

-523

1.177

Bestaand beleid

138.847

81.485

57.362

Verschil vorig jaar

4.476

3.061

1.416

Hieronder lichten we achtereenvolgens toe waar het geld vandaan komt en waar het naartoe gaat, welke extra middelen er beschikbaar worden gesteld en of daar extra dekking tegenover staat. Hierbij geven we op hoofdlijnen aan wat de verschillen zijn in beschikbare baten en lasten ten opzichte van de vorige begroting.

Waar gaat het geld voornamelijk naar toe (bestaand beleid), inclusief verklaring verschil ten opzichte van begroting 2025 op hoofdlijnen (schuin gedrukt):

2.1: Kwaliteit leefomgeving

Lasten

Baten

Onderhoud en beheer openbare ruimte

66.400

1.900

  • Groen- en speelvoorzieningen, beheer en onderhoud van groen en speelvoorzieningen in de openbare ruimte (26,5 miljoen euro);
  • Onderhoud van wegen in de openbare ruimte (15,8 miljoen euro);
  • Schoonhouden van de openbare ruimte, waaronder ook onder meer gladheidsbestrijding, mens-dierconflicten, de aanpak van mens-dierconflicten en fietsenbeheer (9,0 miljoen euro);
  • Verkeersvoorzieningen, onderhoud van verlichting en verkeersvoorzieningen zoals bebording en markeringen (5,0 miljoen euro);
  • Kunstwerken en water, onderhoud en beheer van civiele kunstwerken in de openbare ruimte, het betreft onder meer bruggen, kademuren en torens (4,5 miljoen euro);
  • Beheren en participatie, onder meer programmering van onderhoudsprogramma’s, beheerbeleid, beheer van data en stadsdeelbeheer (3,8 miljoen euro);
  • Onderhoud van begraafplaatsen, zoals parkonderhoud Selwerderhof en het onderhoud en beheer van inactieve begraafplaatsen (1,8 miljoen euro).

In zijn totaliteit gaat het hier om een begroot lastentotaal van ca. 66,4 miljoen euro. Diverse baten in relatie tot deze onderhoudsbudgetten bedragen ca. 1,9 miljoen euro.

Verschil t.o.v. 2025:

  • Groen- en speelvoorzieningen: hogere lasten van ruim 1 miljoen euro, deze lastentoename bestaat onder meer uit hogere personele lasten (0,4 miljoen euro) als gevolg van reguliere loon- en prijsstijgingen. Daarnaast stijgen de kosten door uitstroom van medewerkers sociale werkvoorziening ingezet voor het onderhoud en beheer. Invulling van deze plekken door andere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt leidt tot hogere salaris- en begeleidingskosten (0,4 miljoen euro);
  • Wegen: hogere lasten van bijna 1 miljoen euro, deze lastentoename bestaat vooral uit hogere lasten van het meerjareninvesteringenplan voor vervangingen en aanvullend groot onderhoud. Een belangrijke oorzaak van deze lastenstijging zijn de beschikbaar gestelde aanvullende middelen uit voorgaande begrotingen voor vervangingen en groot onderhoud.

Rioolheffing

22.500

23.700

Voor het beheer en in stand houden van het rioolstelsel bedragen de begrote lasten in totaal ca. 22,5 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan ca. 23,7 miljoen euro opbrengsten uit opgelegde aanslagen rioolheffing.
Verschil t.o.v. 2025:
De lasten van de rioolheffing nemen toe met ca. 0,8 miljoen euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • personele lasten (toename 0,2 miljoen euro): deze stijging wordt met name veroorzaakt door reguliere loon- en prijsontwikkelingen;
  • kapitaallasten (toename 0,2 miljoen euro): met name het gevolg van investeringen in de vervanging en aanschaf van materieel;
  • diverse uitvoeringsbudgetten (toename 0,3 miljoen euro): door gestegen externe kosten.

De baten van de rioolheffing nemen toe met ca. 0,9 miljoen euro als gevolg van een toegepaste tariefstijging. Deze stijging is nodig voor een kostendekkende rioolheffing.

Leges begrafenisrechten

1.600

2.000

Het faciliteren van de mogelijkheid om te begraven is een wettelijke verplichting voor de gemeente.

Leges instemmingsbesluit telecommunicatieverordening graafwerkzaamheden

600

700

Het betreft hier de instemmingsbesluiten voor onder andere de aanleg van (glasvezel-) kabels en leidingen.

Zakelijke dienstverlening Stadsbeheer

De wet markt en overheid stelt dat overheden een product of dienst niet meer onder de kostprijs mogen aanbieden. Daarom dienen deze commerciële producten minimaal 100% kostendekkend te zijn.

  • Inzameling bedrijfsafval: We leveren onder andere aan bedrijven en instellingen diensten op het gebied van inzameling en verwerking van bedrijfsmatig vrijkomende afvalstromen. Ook faciliteren we omliggende gemeenten bij de inzameling van huishoudelijk afval.

7.600

9.100

  • Klein gevaarlijk afval: Dit betreft de inzameling van afval waarin chemische stoffen zitten, die schadelijk kunnen zijn voor het milieu en de gezondheid van mens en dier.

900

1.000

  • Straatreiniging: Dit betreft de reiniging van verharding op private terreinen en mens-dierconflicten.

400

400

  • Zakelijke werkplaats Stadsbeheer: Dit betreft het onderhoud en reparaties van voertuigen in bezit van derden en de in- en verkoop van diverse soorten brandstoffen aan bedrijven en particulieren.

900

900

Afvalstoffenheffing

36.800

41.400

Als gemeente hebben we een wettelijke taak om zorg te dragen voor een adequate inzameling en verwerking van het afval dat vrijkomt bij huishoudens. Binnen dit deelprogramma bedragen de hiervoor begrote lasten in totaal ca. 36,8 miljoen euro. Tegenover deze lasten staan ca. 41,4 miljoen euro opbrengsten met name uit opgelegde aanslagen afvalstoffenheffing.
Verschil t.o.v. 2025:
De lasten van de afvalstoffenheffing nemen toe met 2,0 miljoen euro. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • personele lasten (toename 0,7 miljoen euro): met name door reguliere loon- en prijsstijgingen;
  • kosten materieel (toename 0,6 miljoen euro): grotendeels bestaande uit hogere kapitaallasten die het gevolg zijn van investeringen in de vervanging en aanschaf van materieel;
  • vuilverwerkingskosten (toename 0,2 miljoen euro): enerzijds daalt de begrote hoeveelheid afval, anderzijds stijgt het tarief, per saldo leidt dit tot hogere lasten van 0,2 miljoen euro;
  • kwijtscheldingslasten (toename 0,2 miljoen euro); met name door reguliere prijsstijgingen.

De baten van de afvalstoffenheffing nemen toe met 2,2 miljoen euro. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de toegepaste tariefstijging in 2026. Deze tariefstijging is nodig voor een kostendekkende afvalstoffenheffing.

Meerjarenprogramma Leefkwaliteit

4.500

Het betreft hier onder meer middelen voor de tijdelijke maatregelen om de overlast van het fietsparkeren terug te dringen (1 miljoen euro),  bodembeheer (0,8 miljoen euro), plan- en investeringskosten Stadspark (650 duizend euro), het groenplan Vitamine G (500 duizend euro) en het herwinnen van groen in de openbare ruimte (250 duizend euro).

Personele inzet programma Leefkwaliteit

1.200

Onder meer begrote personeelslasten voor het beschermen, het in stand houden en het zorgvuldig beheren van het cultuurhistorisch erfgoed.

Geo & Data

1.100

Dit betreft met name personele inzet en lasten van ICT-applicaties.

Waar zetten we dit jaar extra geld voor in (intensiveringen) en waar hebben we extra dekkingsbronnen binnen dit deelprogramma:

2.1

Intensiveringen en dekkingsbronnen 2026

Intensivering

I/S

Dekking

8.

Consignatievergoeding gladheidbestrijding

304

S

13.

Ontwikkelen geurbeleid

50

I

15.

Voedsel- en eiwittransitie landelijk gebied

651

I

9.

Emissieloos wagenpark

172

S

De nummering komt overeen met de nummering in het Financieel meerjarenbeeld , hier staat een totaaloverzicht van en toelichting op de intensiveringen en dekkingsbronnen uit voorgaande jaarschijven.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2025 16:06:00 met de export van 11/19/2025 15:54:36